De Amerikaanse luchtvaartmaatschappij American Airlines zit met een serieus probleem: een wijnoverschot dat intussen groteske proporties begint aan te nemen. Nu ja, probleem.
Binnenkort kan ook u eigenaar zijn van een krat wijn geserveerd en aan huis geleverd door American Airlines. Niet bepaald een sterk Frans wijnhuis, het gaat wel degelijk om de luchtvaartmaatschappij.
Weinig vluchten, weinig klanten
Een maatschappij die bijzonder weinig vluchten heeft uitgevoerd in de laatste maanden. Daarbij komt nog dat er weinig tot geen alcohol wordt geserveerd, omdat het coronavirus sneller wordt doorgegeven als u luid spreekt.
Gevolg: American zit in een wijnplas en daar wil het bedrijf toch nog munt uit proberen te slaan. Er komen dan ook twee programma’s. Onder de naam American Airlines Flagship Cellars kan u een doos wijn kopen. Of via een maandelijks abonnement voor 99 dollar per maand. Prijzen tussen de 13 en de 40 euro per fles. Het duurste pakket kost 300 dollar. Daar krijgt u drie flessen champagne voor.
Airmiles!
Opvallend: voor elke gespendeerde fles krijgt u ook airmiles, die u na de coronacrisis kan gebruiken voor upgrades. Meer wijn koopt u dus een eersteklasseticket.
‘Inkomsten zijn natuurlijk erg belangrijk, maar Flagship Cellars is meer een manier om met onze klanten te blijven communiceren terwijl ze niet met ons kunnen reizen’, zegt American Airlines aan CNN. ‘Het geeft hen ook al een voorsmaakje op wat ze kunnen beleven in eerste klasse of in businessklasse.