Voor handelaars in oud koper breken gouden tijden aan

Een economische heropleving na de lockdowns door de coronacrisis zal met een sterke vraag naar allerlei grondstoffen gepaard gaan. Dat geldt onder meer voor olie, dat nog altijd voor de wereldeconomie nog altijd de cruciale brandstof vormt, maar ook voor een metaal zoals koper. Dat hebben een aantal analisten tegenover het persbureau Bloomberg opgemerkt.

De koperprijs is vorig jaar al met 26 procent tot 7.766 dollar per ton gestegen. Handelaars verwachten dat het prijsniveau ook dit jaar nog verder zal oplopen. Dat heeft echter ook de interesse van handelaars in koperafval gewekt. Die aanvoer zou volgens Bloomberg uiteindelijk de prijsstijging kunnen afremmen.

Elektrische wagens

‘De massale vraag naar koper werd gedeeltelijk in de hand gewerkt door de gigantische honger naar grondstoffen die China tentoon spreidt,’ merkt Bloomberg op. ‘China werd als eerste door de coronapandemie getroffen, maar begint al opnieuw te herstellen. Nu is er ook het optimisme dat vaccins ook de rest van de wereld snel zijn normale economische activiteit zal kunnen heropnemen.’

‘Daarnaast moet echter ook gewezen worden op de verschuiving naar een duurzamer technologie. Ook daar blijkt een grote behoefte aan koper. Een gemiddelde elektrische auto omvat 83 kilogram koper, tegenover amper 23 kilogram bij een versie met een verbrandingsmotor.’

‘Tegelijkertijd moet rekening worden gehouden met een verstoring van de aanvoer,’ waarschuwt Bloomberg. ‘Ook kopermijnen in Chili en Peru hebben door de maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus met personeelsproblemen te maken. Met een beperkt personeelsbestand is het veel moeilijker geworden om het productieniveau op peil te houden. Met een sterke vraag en een beperkt aanbod, lijkt een verdere prijsverhoging op de kopermarkt voor de hand te liggen.’

China

‘Handelaars in oude metalen kunnen die prijsverhoging echter drastisch afremmen,’ betoogt Ed Meir, analist bij ED&F Man Capital Markets. ‘Er zijn grote voorraden schroot beschikbaar. Die sector kan een belangrijke bron van aanvoer zijn. Daardoor kunnen de eventuele tekorten uit de ontginning wellicht door recyclage worden gecompenseerd.’

‘De situatie is bijzonder. Bij vorige periodes van hoogconjunctuur kreeg schroot meestal geen grote rol toegemeten. Dat is vandaag echter heel anders. De coronacrisis heeft de economie echter grotendeels tot stilstand gebracht. Bij een gebrek aan afzetmogelijkheden zijn de voorraden schroot daardoor verder aangegroeid.’

Al die voorraden zouden nu op de markt gebracht kunnen worden. Sommige handelaars in schroot wachten alleen nog op de optimale prijs. ‘Schroot heeft in de koperindustrie een belangrijk marktaandeel,’ voert Andrew Cosgrove, analist bij Bloomberg Intelligence, aan. ‘De sector vult normaal ongeveer één derde van de wereldwijde vraag op.’

‘Dat aandeel kan in de nabije toekomst echter nog groter worden. China heeft immers recent de invoerregels voor schroot versoepeld. Daarmee wordt een nieuwe markt gecreëerd die mogelijk grote voorraden naar zich toe zal trekken.’

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.