Handleiding: werk zoeken

 

Het vinden van een nieuwe baan kan in een aantal gevallen worden beschouwd als een dagtaak op zich. Afhankelijk van je persoonlijke situatie, zul je moeten bepalen of je bereid bent op je beroepsmatig ongeveer 40 uur per week in te zetten. Het volledige proces om een baan te vinden kan dan ook soms wel een paar maanden duren. Gelukkig heb je een overvloed aan middelen en instrumenten binnen handbereik om deze zoektocht naar werk een stuk eenvoudiger te maken. Met behulp van allerlei tools kun je de effectieve tijd, die nodig is om effectief om een geschikte baan te vinden, drastisch verminderen.

Het doel van je zoektocht naar werk dient te zijn: een baan vinden die past bij je doelstellingen op het gebied van carrière maken en je leefstijl. Dit is dus meer dan alleen maar zoeken naar willekeurige banen via een online zoekmachine. Vandaag de dag moet je een zorgvuldig geplande zoektocht naar werk uitstippelen omdat dit de kans op succes een stuk groter zal maken. De strategie die je hierbij gebruikt zal dan ook cruciaal zijn.

Het zoeken naar werk:

Als je op zoek gaat naar werk, dan wil je uiteraard een leuke baan vinden die bij je past. Tijdens deze zoektocht zul je dan ook met een aantal aspecten rekening dienen te houden, zoals:

  • zelfkennis hebben en doelen bepalen,
  • het opbouwen van een netwerk,
  • hulp zoeken van derden,
  • feedback en begeleiding zinvol gebruiken,
  • je van andere onderscheiden,
  • een team van ondersteuners gebruiken,
  • beschikbaarheid bepalen van jezelf en een bepaalde baan,
  • herbeoordelen (of een aanbieding in overweging nemen).

Al deze stappen worden verderop in dit artikel gedetailleerd besproken, maar de volgorde waarin ze genoemd worden, hoef zeker niet chronologisch te zijn. De meest succesvolle werkzoekenden zullen een de mentaliteit moeten ontwikkelen om constant te netwerken, zelfkennis op te doen, het zoekproces te verfijnen, een strategie op te stellen en met behulp van deze verschillende stappen een ​​samenhangend geheel te vormen, in plaats van elke stap afzonderlijk te zetten. Pas wanneer je dit kunt, zal de kans op het vinden van een leuke baan de grootste kans van slagen hebben.

Zelfkennis hebben en doelen bepalen

In dit stadium is het een goed moment om de balans op te maken waar je in het verleden werkte, waar je nu werkt en waar je later graag zou willen werken. Je dient ruim de tijd te nemen om je persoonlijke situatie, doelen en andere overwegingen onder de loep te nemen en grondig te analyseren, zodat je je kunt concentreren op het vinden van de meest geschikte werkgever. Op het ogenblik dat je je doelen en ambities kunt richten op een specifieke taak, dan zal je authenticiteit het beste overkomen en kun je de concurrentie ver achter je laten. Als je dit alles effectief hebt gedaan, dan kun je gerichte sollicitaties verzenden, en de minder relevante werkgevers ter zijde leggen. Deze werkwijze zal je tijd effectiever benutten, in plaats va n blindelings op elke openstaande vacature reageren.

Door dit evaluatieproces zul je eveneens naar je verleden moeten kijken. Waar heb je gewerkt? Welke vaardigheden beheers je momenteel? Al deze kennis zal je helpen begrijpen welke vaardigheden die je nodig hebt om je in de toekomst verder te ontwikkelen, maar ook op die manier je doelen weten te bereiken en je verder te kunnen richten op de meest geschikte banen. In sommige gevallen zal dit betkenen dat je een stap opzij moet doen, of dat je zelfs een stukje terug dient te gaan om de juiste vaardigheden te ontwikkelen die nodig zijn om een volgend doel te behalen.

Zodra je een duidelijk beeld hebt gevormd, dan kun je je CV, en andere documenten die nodig zijn bij een sollicitatie, beter voorbereiden en deze altijd bij de hand hebben als de tijd is aangebroken om met een werkgever te gaan onderhandelen.

Vragen met betrekking tot zelfkennis

Door jezelf een aantal van de volgende vragen te stellen, kun je meer over jezelf te weten komen, en dus je zelfkennis vergroten. Bij voorkeur schrijf je de vragen en antwoorden voor jezelf op zodat je deze achteraf nog een door kunt lezen.

Wat is mijn huidige werksituatie en hoe loopt mijn tijdlijn?

Indien je momenteel in dienst bent, en op zoek bent naar een beter betaalde baan, dan moet je voor jezelf nagaan of je de overstap maakt naar een compleet andere bedrijfstak of een andere functie. De meeste tijdgevoelige vraag is echter of je inmiddels al ontslagen, of op een andere manier werkloos, bent. In deze omstandigheden moet je precies gaan bepalen waar je naar opzoek bent in een nieuwe baan en hoeveel tijd je hebt om dit waar te maken.

Als je werkloos bent, dan is de tijd van essentieel belang. Je dient er dan voor te zorgen dat je met zorg je maandelijkse budget opstelt om je fundamentele kosten van levensonderhoud te kunnen dekken. Indien je het moeilijk vindt om rond te komen, ondanks dat je geld hebt gespaard, dan zal financiële steun van familie en vrienden of een werkloosheidsverzekering tot de mogelijkheden, dan kun je wellicht parttime of freelance aan het werk gaan. Deze baan dien je dan te beschouwen als een onderdeel van je strategisch plan om werk te vinden.

Wat zijn de kenmerken van mijn ideale baan?

Een ideale baan is van persoon tot persoon sterk verschillend. Je dient echter rekening te houden met de volgende zaken:

  • Bedrijfstak: deze zal van pas komen zodra je met de selectie begint en op zoek gaat op banenwebsites, bijvoorbeeld wanneer je een baan in de gezondheidszorg wilt, dan kun je een gespecialiseerde banenwebsite gebruiken, in plaats van te gaan zoeken op een banenwebsite die in het leven is geroepen voor logistiek personeel.
  • Hoe, en hoelang, wil je werken:
    • parttime,
    • Fulltime,
    • Als freelancer
    • Volgens een contract

Je moet er overigens wel aandenken dat er ook combinaties mogelijk zijn van bijvoorbeeld een part- of fulltime waarbij je onder contract staat. Maar er ook verschillende functies, werkzaamheden of niveaus binnen een functie aanwezig zijn. Hierbij kun je onder andere denken aan combinaties zoals:

  • een functie waarbij je onderzoek, verkoop en marketing combineert,
  • binnen een functie zowel werknemers, managers als een directeur hebt,
  • verschillende werkzaamheden in een functie kunnen worden samengebracht (bijvoorbeeld dataverwerking, teksten schrijven en het project vorm geven).

Wat is je minimum salariseisen en van welke voordelen wil je nog meer kunnen genieten?

  • Hoelang en hoever ben je elke dag bereid te pendelen naar je werk? Hierbij dien je uiteraard de drukte op de weg, of de extra reistijd van het openbaar vervoer, niet uit het oog te verliezen.
  • Wil je in een groot- of een wat kleiner bedrijf werken? Een klein bedrijf kenmerkt zich doorgaans door een intiemere sfeer, dan wanneer je werk voor een enorme onderneming,
  • Zal het mogelijk zijn om een paar Dagen in de week thuis te werken? Op die manier kun je reiskosten en reistijd voor een belangrijk deel beperken en wellicht wat verder van je werkgever af blijven wonen.
  • Zou je graag leiding geven aan een team, en zo ja, hoe groot mag een dergelijk team dan zijn?
  • Wanneer ben je bereid om een compromis te sluiten? Deze vraag is weliswaar wat breder, maar zal je zeker helpen om flexibel te blijven, terwijl je toch vast kunt houden aan je persoonlijke doelen, zoals wanneer je specifiek op zoek bent naar een parttime baan om meer tijd door te kunnen brengen met je kinderen, dan zal een nieuwe werkgever een werkrooster moeten bieden waarin deze mogelijkheid is verwerkt. Aan de andere kant sta je wellicht positief tegenover een fulltime baan als het salaris een bepaald niveau heeft bereikt. Denk na over wat je absoluut noodzakelijk vindt, maar ook waar je eventueel over wilt onderhandelen.

Belangrijke vaardigheden voor een bepaalde baan

Op het ogenblik dat het bedrijf, of de baan, die je zoekt bepaalde vaardigheden vereist, dan is het verstandig om alle relevante vaardigheden op te schrijven waar je over beschikt en die je een aantrekkelijke kandidaat zullen maken. Vervolgens dien je een lijstje te maken van vaardigheden die je nog onder de knie moet krijgen of moet verbeteren. De beoordeling van de vaardigheden die je al hebt, en die je nog kunt verbeteren, zal je helpen op een aantal manieren kunnen helpen, te weten:

  • Indien je van bedrijf of baan wilt veranderen, dan kun je je richten op het vinden van manieren om je huidige vaardigheden toe te passen in een andere baan, zoals wanneer een tekstschrijver de overstap wil maken naar de non-profit sector, dan kan deze persoon diens veelzijdige schrijfvaardigheden aanwenden bij het vinden van een baan in de communicatieve sector.
  • Als je zonder over een bepaalde vaardigheid te beschikken toch in aanmerking komt voor een nieuwe baan, dan kun je beginnen met het volgen van workshops, of online lessen, om aan je werkgever te laten zien dat je toegewijd bent. Zo kun je bijvoorbeeld niet al te sterke grafische ontwerpvaardigheden bezitten, maar desondanks streef je naar een baan waarbij verfijnde PowerPoint-presentaties vereist zijn, dan kun je starten met een online zelfstudie.

Voortdurend en doelgericht netwerken

Netwerken wil niets anders zeggen dan het opbouwen van relaties. De kwantiteit en kwaliteit van de professionele relaties die je hebt, kunnen je kansen op het vinden van een geweldige baan immers een stuk groter maken. Zo kun je bijvoorbeeld een verwijzing krijgen van een (oud) werknemer van een bedrijf waar je je zinnen op hebt gezet. Door in je sollicitatiebrief de verwijzende persoon te vermelden, kan je sollicitatie boven de rest uitstijgen. In de praktijk blijkt dat slechts een gering percentage van de sollicitaties het resultaat zijn van een verwijzing van een (oud)werknemer, terwijl een veel groter percentage aanwervingen zijn die het gevolg zijn van verwijzingen door mensen die bij het bedrijf werken, of er in het verleden hebben gewerkt.

De reden waarom netwerken zo belangrijk is, en waarom het nodig zal zijn om je eigen begeleidingsteam te creëren als je op zoek bent naar een baan is bij de meeste mensen wel bekend. Netwerken is immers van een enorm groot belang. Het zal echter wel betekenen dat je constant moet blijven netwerken, zelfs nog voordat je de arbeidsmarkt af gaat struinen op zoek naar een nieuwe baan. De reden hiervoor is dat netwerken de nodige tijd zal kosten, soms zelfs weken of zelfs maanden. Deze tijd is nodig om met voldoende mensen in contact te komen, samen te komen en uiteindelijk het gewenste doel te bereiken.

Vanwege het feit dat je gebruikmaakt van zelfkennis is het goed om een lijst met contacten op te stellen zodat je de juiste mensen gemakkelijker kunt achterhalen en bereiken. Hierbij mag je niemand vergeten, zelfs personen die niet werken in de bedrijfstak die je voorkeur heeft, kunnen een aantal interessante contacten voor je hebben. Een verkoper kan bijvoorbeeld een groot aantal verschillende mensen ontmoeten, die elk in een andere sector werkzaam zijn. Beter laat je dus geen enkele persoon weg omdat ze met bijvoorbeeld al met pensioen zijn. Juist deze mensen kunnen in hun werkzame leven immers ook nuttige contacten op hebben gebouwd die aansluiten bij jouw zoektocht naar werk.

Om effectief te kunnen starten met netwerken, ga je als volgt te werk.

  • Selecteer een lijst met contactpersonen uit je adresboek waarbij je nagaat welke vrienden, familie, oud-collega’s of andere mensen je van dienst kunnen zijn,
  • Schrijf een open sollicitatiebrief waarin je vermeldt dat je op de arbeidsmarkt zoekt naar een nieuwe baan, beschrijf waar je naar op zoek bent en vertel bovendien wat je vaardigheden zijn. Tevens geef je aan dat je open staat voor een persoonlijke ontmoeting, zelfs als het bedrijf geen open vacatures heeft. Je dient er altijd voor te zorgen dat je schrijven niet overkomt als een standaardbrief, door middel van het toevoegen van een ​​persoonlijk touch aan elke brief. Deze sollicitatiebrief moet verder kort zijn (één of twee korte punten zullen doorgaans voldoende zijn) behalve als iemand je al goed kent.
  • Maak een korte lijst van contacten die je wellicht van pas kunnen komen en besteed wat extra aandacht als je berichten aan deze personen schrijft. Vanwege het feit dat de meeste mensen de voorkeur geven aan contact per e-mail kun je het beste deze minder opdringerige toepassen.

Hoewel de bovenstaande stappen je aardig op weg helpen, zal de sleutel tot succes bestaan uit volharding en standvastigheid. Een goede relatie is dan ook niet alleen gebouwd op ontmoetingen. Je moet meerdere raakvlakken hebben, evenals wederzijds voordeel kunnen halen uit de relatie. Om die reden is het dus zaak om erachter te komen hoe je de mensen die je ontmoet, kunt helpen zodat zij eveneens blij zullen zijn als ze jou van dienst kunnen zijn.

Technieken om te netwerken

Netwerken kun je op een aantal verschillende manieren doen, en deze uiteraard ook combineren. Denk maar eens aan de volgende netwerkmogelijkheden:

Het informatieve gesprek

Je zult versteld staan van de openheid en bereidheid van mensen om hun ervaring met een leidinggevende van topniveau delen, en dit geldt eveneens voor jou. Op het moment dat je in een bepaald bedrijf graag wilt werken, dan kun je proberen om een informatief gesprek aan te knopen, zelfs als je weet dat er geen vacature openstaat. In het algemeen zul je het beste resultaat kunnen behalen door een lid van de directie een korte e-mail te sturen waarin je aangeeft dat je graag meer over diens werkzaamheden te weten wilt komen. Een goede omschrijving van de vragen die je beantwoord wilt hebben is uiteraard essentieel. Daarnaast kun je ook aangeven wat je al weet en je vervolgens richten op carrièregeschiedenis en de thuissituatie van het betreffende contact.

Linkedin

LinkedIn is de meest gebruikte carrièrenetwerkwebsite waarbij een aanzienlijk deel van de professionals zich aan hebben gemeld, zelfs op het moment dat ze niet actief zijn. Indien je je Linkedin upgrade naar een Premiumaccount dan kun je InMail berichten sturen naar personen die buiten de eerste graadverbindingen vallen. Deze mensen zullen je bericht dan rechtstreeks ontvangen.

Onderlinge waarden bepalen en onderhouden

Je dient te weten te komen hoe je een bepaald persoon waar je mee wilt netwerken zou kunnen helpen. De waarde die je voor iemand anders hebt, zal op zijn beurt de menselijke neiging aanwakkeren om ook waardevol voor jou te zijn. Door niet te voldoen aan de verwachtingen vaneen ander, zal de kans dat deze personen je kennis laten maken met andere personen uit hun netwerk een stuk kleiner maken. Op de eerste plaats zul je je contactpersoon dan ook zelf een dienst moeten bewijzen, bijvoorbeeld door deze persoon in contact te brengen met iemand van wie je te weet dat deze hem, of haar, op een bepaalde manier kan helpen.

Het is goed om in gedachten te houden dat netwerken betekent dat je altijd ermee bezig moet blijven en dat het een continu proces betreft. Door je deze gewoonte eigen te maken, kun je doorgaans veel goed verwachten, bijvoorbeeld op het gebied van je carrière. Maar ook op andere gebieden kan het hebben van een uitgebreid en stabiel netwerk je helpen als het gaat om het vinden van een baan. De sleutel hierbij is echter wederom: volhardend zijn.

Zoek hulp, feedback en begeleiding

Alleen in sporadische gevallen zal het iemand lukken om geheel op eigen kracht een baan te vinden. Vaak namelijk zul je profiteren van de adviezen van anderen gedurende je zoektocht naar een nieuwe baan. Er zijn echter een aantal verschillende manieren waarop je gebruik kunt maken van de hulp, feedback en begeleiding van mensen in je omgeving.

Hulp bij het vinden van een baan

  • VDAB: een loopbaanadviseur zal je helpen gedurende heel je zoektocht naar werk, bijvoorbeeld met het schrijven van een sollicitatiebrief, en CV, maar ook door je een gedegen voorbereiding te geven op het sollicitatiegesprek en de selectieprocedure. Het VDAB zal je verder in de gelegenheid stellen om de meest recente vacatures door te spitten en zelf op zoek te gaan naar een leuke baan in de buurt.
  • Loopbaanconsultants: een heleboel werkzoekende nemen een consultant in de arm die vaak samen met je online op zoek gaat naar mogelijkheden. Consultants zijn deskundigen die gewerkt hebben met duizenden werkzoekenden en die individuele coaching aanbieden, herintreders helpen, workshops geven en je bijstaan in je professionele ontwikkeling. Deze diensten kost echter wel geld, maar veel mensen vinden dit doorgaans wel een waardevolle investering omdat hierdoor hun kansen op de het vinden van een goed betaalde baan zal worden vergroot. Wanneer je deze weg wilt bewandelen dam dien je er overigens wel voor te zorgen dat je met ten minste drie verschillende consultants een gesprek hebt en de diensten die zij aanbieden met elkaar gaat vergelijken. Dit geldt uiteraard ook voor de procedures die zij volgen, prijzen die zij hanteren en de succesgarantie die zij bieden.
  • Wervingsbureaus: je kunt eveneens aan de slag gaan met een wervingsbureau, in het bijzonder wanneer dit bureau zich heeft gespecialiseerd in de bedrijfstak waarin je werk zoekt. Hierbij dien je echter in gedachten te houden dat sommige wervingsbureaus geen uitgebreide zoektocht op touw zullen zetten naar zaken die gerelateerd zijn aan het krijgen van werk, zoals de voorbereiding op het sollicitatiegesprek. Je zult alleen kennismaken met een vertegenwoordiger die met je een gesprek voert en je CV zal beoordelen. Er zal je worden gevraagd naar je voorkeuren ten aanzien van een baan (je zelfkennis en doelstellingen zullen hierbij goed van pas komen). De medewerker van het wervingsbureau zal je vervolgens gaan vertegenwoordigen bij hun klanten en je aanraden op momenten dat ze het gevoel hebben dat een baan goed bij je past.

Krijg feedback van derden

Je kunt vrijwel altijd wel profiteren van objectieve inzichten, bijvoorbeeld van familieleden, vrienden, oud-collega’s en andere mensen die je kent. Sommige mensen kennen je wat beter dan anderen, maar dat neemt niet weg dat zij je geen uniek inzicht kunnen geven in wat je sterke punten zijn. Op het ogenblik dat je door middel van zelfkennis het vinden van werk gaat benaderen, dan zul je merken dat je actief wordt op veel verschillende vlakken en meerdere belangen willen gaan behartigen. Feedback van de mensen die je al langer kent, kan echter je doelen helpen beperken.

Hieronder staan ​​een aantal vragen dat je kunt derden voor zou kunnen leggen:

  • Wat denk je dat mijn meest sterke punten zijn?
  • Welke hulp zou je waarschijnlijk aan me vragen?
  • Welke baan zou me kunnen laten opbloeien?
  • Welke baan denk je dat voor mij perfect zou zijn?

Zoek begeleiding

Een van de beste dingen die je voor je carrière kunt doen, is proactief zoeken naar een baan en relaties met gerespecteerde leidinggevenden op te bouwen binnen je vakgebied. Een begeleider zal namelijk niet alleen een uitstekende bron van connecties dienen te zijn, maar deze persoon zal je eveneens helpen bij het beoordelen en het bepalen van de voortgang die je hebt geboekt ten aanzien van je doelstellingen. Wanneer je nog vragen hebt, of wanneer twijfels aanhoudend blijven knagen, over de richting van je loopbaan, dan kan een ervaren begeleider je meer inzicht geven en waardevolle suggesties geven, zoals geen ander dat zou kunnen.

Het vinden van een goed begeleider kan soms misschien wat intimiderend overkomen, maar kan eigenlijk het best worden vergeleken met netwerken. Er zijn een drietal manieren om aan de slag te gaan om een begeleider te vinden:

  • Brancheorganisaties: het is zaak om te proberen zoveel mogelijk van de door hun georganiseerde evenementen bij te wonen. Congressen en beurzen zijn uitstekende plaatsen om leidinggevenden te ontmoeten. Daarbij komt verder nog dat deze mensen vaak gemakkelijk te herkennen zijn omdat een groot aantal van hen uit worden genodigd om in workshops en op seminars te spreken.
  • Collega’s: indien je in dezelfde bedrijfstak te blijven werken, dan kun je oud-collega’s en leidinggevenden vragen om je voor te stellen aan potentiële begeleiders. Indien je nog nooit eerder een woord met de leidinggevenden van je vorige bedrijf hebt gesproken, dan hoef je niet bang te zijn om dit alsnog te doen en deze personen om hulp te vragen.
  • LinkedIn: het is erg eenvoudig om op zoek te gaan naar mensen met behulp van trefwoorden, en zo dus ook deskundigen te vinden binnen je vakgebied.

Je zou je natuurlijk door meerdere belangrijke mensen binnen je vakgebied kunnen laten beïnvloeden, maar het is daarentegen niet verstandig om hen allemaal als je begeleider te vragen. In de regel is het richten op slechts één begeleider namelijk een gigantische besparing van je kostbare tijd.

Zorg dat je je persoonlijk weet te onderscheiden van anderen

Natuurlijk zullen wervers van personeel bijzonder veel aandacht besteden aan de CV’s en de sollicitatiegesprekken, maar een heleboel van hen willen je ook beter leren kennen door middel van een snelle zoektocht op Google voordat ze je zelfs maar gaan bellen. Met het alsmaar groeiende gebruik van sociale media, zal je eerste indruk waarschijnlijk al worden gewekt voordat er enige communicatie met een personeelsmanager heeft plaatsgevonden

Social media, CV, referenties en al andere dingen die je kunnen helpen om vorm te geven aan je persoonlijke onderscheidenheid. Zo kan een personeelsmanager al snel een bepaalde indruk van je krijgen door een goede, of juist foute, snapshotfoto. De posts die je doet op social media kunnen dan ook niet in je voordeel, maar zeker ook in je nadeel, werken. Een goed onderhouden website op social media website kan er bijvoorbeeld voor zorgen dat je CV bovenop de stapel met gegadigden zal belanden, terwijl een rare foto van een avondje stappen ditzelfde CV direct in een aanzienlijk minder belangrijke bestand terecht laat komen.

Je online reputatie

Je kunt waarschijnlijk geen baan krijgen met je aanwezigheid op het internet, maar je kunt er absoluut één door verliezen. Met de onderstaande tips en adviezen kun je je profielen op social media opschonen en zo je online reputatie verbeteren.

  • Foto’s: je hoeft geen professionele portretfoto te gebruiken op social media, maar je dient er wel voor te zorgen dat al je profielfoto’s geschikt zijn voor alle sociale netwerken. Op het moment dat je hier je twijfels over hebt, doe je er goed aan om de mening van anderen te vragen.
  • LinkedIn: je profiel op deze website dient altijd volledig up-to-date te zijn en overeen te komen met je CV. Vraag (oud)collega’s voor aanbevelingen en de presentatie van één van de resultaten van je werk.
  • Facebook: tijdens je zoektocht naar werk, dien je onfatsoenlijke foto’s en teksten te verbergen of zelfs helemaal te verwijderen.
  • Twitter: indien je je expertise wilt laten zien met betrekking tot een bepaald onderwerp, dan kun je tweets sturen en interactief zijn met andere gebruikers binnen je vakgebied. Dit zal immers laten zien dat je een serieuze interesse hebt. Uiteraard dien je we wel voor te zorgen dat er geen geschiedenis van obscene of beledigende opmerkingen aanwezig is. Je weet namelijk nooit hoe ver iemand terug zal kijken.
  • Blog: je kunt eveneens een blog schrijven met de kennis die je bezit over een bepaald onderwerp. Hierbij moet je je wel bedenken dat het starten van een blog geen zin heeft als je deze niet actueel wilt houden. Echter, als je het gewoon leuk vindt om te schrijven en veel te vertellen hebt, dan kun je wellicht een toch een blog beginnen en deze meenemen als onderdeel van je CV.
  • Google jezelf: op het ogenblik dat je je eerste indruk hebt verbeterd op allerlei sociale netwerken, dan kun je Google zelf gebruiken om erachter te komen wat er nog allemaal meer over je te vinden is op internet (en waar je misschien nog maatregelen dient te nemen).

Je referenties kiezen

Je referenties zullen dienst doen als een onafhankelijke bevestiging van je persoonlijkheid en karakter, maar ook van je wilt om te werken en nog een heleboel andere immateriële kwaliteiten die niet op papier vast te leggen zijn. Het wordt als zeer belangrijk beschouwd dat referenties eerlijk zullen getuigen van de kwaliteiten die je een werkgever kunt bieden.

Je doet er verstandig aan om drie of meer professionele contacten te gebruiken als je eens verwijzing wilt doen. Deze personen dien je echter vooraf schriftelijk op de hoogte te stellen van je keuze en van je zoektocht naar werk. Je hebt immers hun toestemming nodig om hen te mogen gebruiken als referentie. Ook dien je erachter te komen wat zij de meest prettige manier vinden om te communiceren zodat je dat kunt vermelden in je sollicitatiebrief of als een toekomstige werkgever hiernaar vraagt. Bovendien zal het van enige hoffelijkheid getuigen als je je referenties zon nu en dan informeert over de gang van zaken tijdens je zoektocht naar een baan, het behaalde resultaat en zelfs je tevredenheid over een nieuwe baan.

Een CV opstellen

Je persoonlijk CV zal een algemeen beeld geven van je werkverleden en je vaardigheden. Vandaag de dag is het volkomen geaccepteerd dat je bij het opstellen van een CV een beetje creatief bent, zodat het geheel wat minder stijfjes over hoeft te komen. Enkele tips om je te helpen bij het opstellen van je persoonlijk CV zijn:

  • Behalve als je denkt dat een potentiële werkgever alleen strikt traditionele CV’s wil ontvangen, dan kun je besluiten om een online CV met de nodige graphics te gebruiken. Je kunt dan met speciale programma’s aan de slag om je ervaringen, vaardigheden, portfolio, referenties en visuele elementen vastleggen e deze vervolgens de bijbehorende link naar een personeelsmanager te sturen.
  • Uiteraard dien je er ook voor te zorgen dat je CV als een Word- of PDF-bestand wordt opgeslagen. Dit is noodzakelijk als je gebruik wilt maken van bepaalde vacaturewebsites die enkel een upload vragen van je CV in deze vorm.
  • Trefwoorden gebruiken in je CV, zoals de vereiste vaardigheden, zijn vooral belangrijk als je solliciteert via een zogenaamd jobboard. Personeelsmanagers maken vaak gebruik van filtersystemen om kandidaten te vinden die beschikken over bepaalde vaardigheden of ervaring. Als je solliciteert naar een functie als financieel analist, dan moet je op de één of andere manier die exacte term in je CV verwerken, zelfs indien je niet eerder in deze functie hebt gewekt. De personeelsmanager kan immers de zoekterm “financieel analist” intypen om een ​​het aantal kandidaten te kunnen indammen.
  • In je persoonlijke lijst met werkervaring dien je je te richten op het beschrijven van je tastbare resultaten in plaats van simpelweg een opsomming te maken van de taken waar je verantwoordelijk voor bent geweest.
  • Noem niet elke baan die je hebt gehad, behalve als je daar een goede reden voor hebt. Dit wil dus zeggen dat je je bijbaantje als scholier kunt weglaten. Zeker als dit niet met de functie te maken heeft die je nu ambieert.
  • In de regel zal heel je CV op één pagina passen.

Je eigen publicist inschakelen

Om er extra zeker van te zijn dat je je online reputatie op de gewenste manier weer hebt gegeven, kun je ten minste twee mensen vragen om je social media profielen te beoordelen, en deze vervolgens eventueel aan te passen. Indien je erg bezig bent met jezelf te onderscheiden van anderen, dan kun je eenvoudig één of twee dingen over het hoofd zien. Tevens zullen de eerste indrukken van de foto’s erg subjectief zijn en de eerste gedachten die dan bij je opkomen zullen ook voor iedereen anders zijn. Een frisse blik zal je in staat stellen om je te helpen met het bepalen of je online reputatie nu werkelijk als positief kan worden aangemerkt. Vraag je publicisten eveneens om naar je CV en LinkedIn-profiel te bekijken en van eventuele type- of grammaticale fouten te ontdoen.

Een passende baan vinden

Er zijn talloze manieren waarop je werk kunt vinden en kunt solliciteren. Denk hierbij maar eens aan het netwerken zoals hierboven al staat beschreven. Dit is absoluut noodzakelijk als je je kans van slagen wilt maximaliseren. Hieronder hebben we echter nog een aantal andere manieren voor je onder de loep genomen die je eveneens kunt gebruiken.

Bezoek een banenmarkt

Brancheorganisaties, universiteiten en gemeenten organiseren regelmatig banenmarkten. Vandaag de dag worden er zelfs online banenmarkten gehouden. Deze evenementen kunnen worden gehouden om de algemene bevolking aan een baan te helpen, maar even goed om voor specifieke groepen, zoals vrouwen of mensen die willen werken in de non-profitsector, de arbeidskansen te vergroten. Afhankelijk van je persoonlijke situatie dien je na te gaan welke banenmarkt je bij wilt wonen en tevens kun je je aanmelden voor hun mailinglijsten.

Tips bij het zoeken naar geschikt werk

  • Maak en oefenen een beknopte introductie van jezelf (een halve minuut is doorgaans voldoende). Hierin vertel je wie je bent, wat je doet, wat je wilt gaan doen en waar je goed in bent. Dit wordt ook wel aangeduid met de Engelse term elevator pitch.
  • Maak enkele exemplaren van je CV evenals van je portfolio,
  • Bezoek de (online) banenmarkten en leer 5 tot 10 bedrijven beter kennen, die je wilt spreken. Dit kun je bijvoorbeeld doen door informatie op te zoeken op hun officiële website. Op die manier ben je in staat om de juiste vragen te stellen, begrijp je beter waar het bedrijf naar op zoek is en kun je jezelf ook beter presenteren.
  • Vergeet niet om van de vertegenwoordiger van het bedrijf visitekaartje te bemachtigen en binnen een dag in contact met hen te komen.
  • Wanneer je een banenbeurs bijwoont, dan moet je ervoor zorgen dat je je professioneel kleedt en comfortabele schoenen draagt.
  • Verder is het essentieel om te netwerken met andere aanwezigen op de banenmarkt. Zij kunnen weliswaar je concurrenten zijn, maar deze mensen kunnen eveneens nog eens van pas komen als contact, of je naar anderen doorverwijzingen.

Hogescholen en universiteiten

Colleges houden regelmatig:

  • netwerkevenementen,
  • reünies voor oud-leerlingen,
  • carrièrebeurzen voor oud-leerlingen.

Je doet er dan ook verstandig aan om je aan te melden voor de nieuwsbrief, en op LinkedIn oud-leerlingengroepen, om zo op de hoogte te kunnen blijven van al hun activiteiten en evenementen. De meeste hogescholen en universiteiten hebben eveneens specifieke jobboards voor hun oud-leerlingen met exclusieve aanbiedingen van plaatselijke bedrijven.

Banenwebsites

Er zijn vandaag de dag talloze banenwebsites beschikbaar waardoor het een noodzaak is geworden om jezelf van andere te onderscheiden van anderen door gebruik te maken van zelfkennis en het stellen van doelen. Om die reden is het uitermate belangrijk dat je een aantal banenwebsites weet te vinden die het meest relevant zijn in je persoonlijke situatie. Er zijn verschillende soorten banensites die je zou kunnen overwegen.

Stages of vrijwilligerswerk doen

Als je rooster en agenda het toestaan, dan kun je vrijwilligerswerk gaan doen. Dit is namelijk een geweldige manier om te netwerken en wellicht zelfs de manier om een baan te vinden. Vandaag de dag zijn er veel banen te vinden binnen het vrijwilligerswerk, in het bijzonder op het gebied van creatieve functies, zoals het schrijven van teksten en het maken van grafische ontwerpen. Verder zal een stage een nog hogere kans bieden op het vinden van werk. Indien je bereid bent om deze weg te bewandelen, dan zal dat talloze voordelen met zich meebrengen als je op zoek gaat naar een (andere) baan. Zodra je de manieren, waarop je naar een baan kunt zoeken, hebt ontdekt, dan kun je beginnen met deze toe te passen.

Een sollicitatiebrief schrijven

Simpel gezegd is je sollicitatiebrief je introductie bij een bedrijf. Het is erg waardevol als je in dit schrijven je interesse voor het bedrijf toont en een persoonlijke touch toevoegt. Hieronder vind je een aantal tips en adviezen die je kunnen helpen om op de juiste manier dit karwei te klaren.

  • Indien de werkgever aan heeft gegeven dat je bepaalde zaken in je sollicitatiebrief, op moet nemen, zoals de hoogte van het salaris dat je minimaal verwacht, dan is het absoluut aan te raden om deze instructies op te volgen. Sommige personeelsmanagers zullen direct kijken of sollicitanten de gegeven aanwijzingen hebben opgevolgd en tevens zullen ze sollicitantanten die niet aan deze voorwaarde hebben voldaan eruit halen en opzij leggen.
  • Je sollicitatiebrief hoeft geen lijst met je werkverleden en je vaardigheden te bevatten. Deze informatie kun je immers in je CV vermelden.
  • Door iedere sollicitatiebrief die je de deur uit doet te personaliseren spreken doorgaans meer aan dan een stadaard schrijven. Je kunt echter wel een document maken met enkele belangrijke uitspraken waarvan je absoluut wilt dan deze aan je sollicitatiebrieven toe worden gevoegd. Dit zal het schrijven van verschillende brieven een stuk eenvoudiger maken.
  • Indien je een belangrijke prestatie hebt neergezet bij je oude werkgever, dan moet je ervoor zorgen dat je een back-up hiervan hebt, bijvoorbeeld wanneer je een bepaalde reclamecampagne op poten hebt gezet, die de omzet dan de betreffende klant met 40 procent liet stijgen in minder dan zes maanden, in plaats van alleen te vermelden dat je hierbij betrokken was.
  • Geef een duidelijke beschrijving van de redenen waarom je juist bij een bepaald bedrijf wilt komen werken. Online onderzoek van het bedrijf is hierbij essentieel en zal je in kunt spelen op specifieke initiatieven. Je kunt een bedrijf bijvoorbeeld erg interessant vinden als werkgever vanwege de verbeteringen die het door heeft gevoerd en waar je graag een bijdrage aan wilt leveren.
  • Op het moment dat dit aan de orde is, dan kun je vermelden dat er een probleem binnen de volledige bedrijfstak bestaat en leg verder uit hoe juist jij kunt helpen om binnen het bedrijf dit probleem op te lossen.

Onderzoek ten aanzien van het salaris

Om te kunnen achterhalen wat een redelijk salaris zal zijn voor de baan die je wordt aangeboden zijn online bronnen prima bruikbaar. Vaak kun je immers op internet wel een indicatie vinden van het gemiddelde loon voor een bepaalde functie en je carrièrelevel. Dit maakt het onderhandelen met je potentiële werkgever over je toekomstige salaris veel gemakkelijker en bovendien kun je je verwachtingen hierop aanpassen zodat je niet teleurgesteld zult worden over de hoogte van de verdiensten van het beroep.

(Sollicitatie)gesprekken

Je goed voorberieden op voor telefoongesprekken, maar zeker voor gesprekken die je in levenden lijve voert, zo goed en spoedig mogelijk voor. Je kunt dit soort gesprekken bijvoorbeeld oefenen met je loopbaanadviseur, een vriend, of een ex-collega. Uiteraard kun je jezelf eveneens opnemen op een computer en je relaas achteraf beluisteren en beoordelen. Om te beginnen zou je een gesprek kunnen oefenen aan de hand van de volgende meest voorkomende vragen tijdens een sollicitatiegesprek:

  • Wat zijn uw sterke punten?
  • Wat zijn je zwakke punten?
  • Waarom bent je juist geïnteresseerd in een baan bij ons bedrijf?
  • Waar zie je jezelf over 5 jaar, en over 10 jaar?
  • Waarom wilt je weg bij je huidige werkgever?
  • Waar is het gat door ontstaan in je arbeidsovereenkomst?
  • Wat ben je ons bieden dat een ander niet kan?
  • Wat zijn drie dingen die je ex-manager graag zou willen dat je verbetert?
  • Bent je bereid om te verhuizen voor je werk?
  • Bent je bereid om te reizen voor je baan?
  • Op welke prestatie ben je het meest trots.
  • Welke fout heb je eens gemaakt?
  • Hoe ziet je droombaan eruit?
  • Hoe denk je over deze functie?
  • Wat heb je voor ogen om te bereiken in de eerste 30 dagen / 60 dagen / 90 dagen in deze functie?
  • Wil je iets meer vertellen over je CV?
  • Wil je je educatieve achtergrond bespreken?
  • Kun je jezelf beschrijven?
  • Hoe ga je met een moeilijke situatie om?
  • Waarom zouden we je in dienst nemen?
  • Waarom ben je op zoek naar een nieuwe baan?
  • Ben je bereid om tijdens een vakantie of weekend te werken?
  • Hoe ga je om met boze of woedende klanten?
  • Wat zijn je eisen ten aanzien van het salaris?
  • Kun je een moment noemen dat je je niet hield aan de eisen van een project?
  • Wie zijn de concurrenten van ons bedrijf?
  • Wat was je grootste mislukking?
  • Wat is je motivatie om te solliciteren voor deze baan?
  • Wanneer zul je beschikbaar zijn?
  • Wie is je begeleider?
  • Ben je het wel eens niet eens geweest met je leidinggevende?
  • Hoe ga je om met spanningen en druk?
  • Wat is de naam van de directeur van ons bedrijf?
  • Hoe ziet je loopbaan eruit?
  • Waar stel je prijs op ‘s ochtend?
  • Wat zouden mensen in je directe rapporten over je zeggen?
  • Wat waren je sterkt en zwakt kanten volgens je leidinggevenden?
  • Als je leidinggevende nu wordt opgebeld en wordt gevraagd wat een gebied is dat je zou kunnen verbeteren, wat zou het antwoord dan zijn?
  • Reken je jezelf tot de leiders of tot de volgers?
  • Wat was het laatste boek dat je voor je plezier hebt gelezen?
  • Wat is het huisdier van je collega Fred?
  • Wat zijn je hobby’s?
  • Wat is je meest favoriete website?
  • Wat kan je ongemakkelijk maken?
  • Wat zijn je ervaringen in de rol als leider?
  • Hoe zou je iemand ontslaan?
  • Wat vind je het leukste en het minst leuk van het werk in deze sector?
  • Ben je bereid om meer dan 40 uur per week te werken?
  • Welke vragen heb ik je niet gesteld?
  • Welke vragen heb je voor mij?

Behalve deze vragen van algemene aard, mag je echter ook niet vergeten om de volgende vragen voor te bereiden:

  • Vragen die je aan de werkgever wilt stellen om zo je interesse en kennis over het bedrijf te tonen en dat geldt ook voor specifieke vragen over je de openstaande vacature waar je naar solliciteert.
  • Onderzoek en inzichten over de bedrijfstak in het algemeen.
  • Je dient voorbereid te zijn op het feit dat tijdens een sollicitatiegesprek soms ongewone vragen worden gesteld. Je gesprekpartner lijkt dan willekeurige, schijnbaar ongerelateerde vragen te stellen om te kunnen beoordelen hoe snel je reageert, of om je gewoon beter te leren kennen als persoon. Het is de bedoeling dat je deze vragen ad rem beantwoordt en dus niet bang bent dat je niet eerst even na mag denken. Je zou in dit geval vragen kunnen verwachten als: Wie is je minst favoriete zanger en waarom? Als je solliciteert naar een wetenschappelijk georiënteerde baan, zou je gevraagd kunnen worden om een bestaand probleem of studiecase ter plekke op te lossen.

Correspondentie na het sollicitatiegesprek

Net zoals bij je sollicitatiebrief, dien je iedere bedankbrief voor elke persoon die je tijdens je sollicitatiegesprek hebt gesproken te schrijven, voor iedereen die bij dit gesprek aanwezig was, moet je deze brief dan ook personaliseren. Om die reden is het goed om elke persoon die je hebt gesproken naar hun visitekaartje. Op het moment dat deze kaartjes niet voor handen zijn, dan kun je hen om hun e-mailadres vragen.

Opnieuw een aanbod beoordelen of dit in overweging nemen

Statistieken laten zien dat je naar alle waarschijnlijkheid niet aan wordt genomen voor de eerste functie die op je van toepassing is. In feite zul je immers meer werkgevers hebben benaderd, dan je aanbiedingen voor een baan hebt gekregen. Honderden, zo niet duizenden gekwalificeerde kandidaten worden om de meest uiteenlopende redenen afgewezen. Het goede nieuws is echter dat het voldoende zal zijn als er één persoon ja zegt, en je dus een baan aanbiedt.

Door je plan opnieuw te evalueren en je sollicitatiebrief en CV nog een na te kijken en eventueel verbeteringen aan te brengen, kun je misschien gemaakte fouten een volgende keer voorkomen. Neem echter wel voldoende tijd om de feedback van begeleiders, familie of vertrouwde adviseurs op je in te laten werken. Niet alleen moet je elk sollicitatiegesprek zo als een belangrijke praktijkles beschouwen, maar dit ook zien als een mogelijkheid om te kunnen netwerken. Op het moment dat je in contact blijven met de mensen met wie je je sollicitatiegesprek hebt gevoerd, zelfs nadat je de baan niet heeft gekregen, is het altijd goed om meer contacten toe te voegen aan je professionele netwerk.

Wanneer je wordt aangenomen dan verdien je uiteraard felicitaties. Maar wanneer je een uitgebreide aanbieding voor een baan hebt gekregen wil dit niet zeggen dat je deze direct moet aanvaarden. Je moet er altijd zorgvuldig de contractvoorwaarden, het salaris en de voordelen die de functie je te bieden heeft, beoordelen. Je kunt hierbij je aantekeningen nog eens nalezen, die je hebt gemaakt toen je jezelf tegen het licht hebt gehouden en zelfkennis opdeed.

Tevens moet je ervoor zorgen dat je criteria af zijn gestemd op de baan die je is aangeboden. De eisen die je had, kunnen immers in de loop van het gehele sollicitatieproces veranderd zijn. Het is van groot belang dat je weet dat geen enorme compromis hoeft te maken waardoor je uiteindelijk ongelukkig zult worden met de functie, bijvoorbeeld omdat je twee uur moet pendelen naar je werk. Verder is het goed om ook de andere bedrijven na te trekken die je wellicht nog steeds in overweging neemt. Wellicht is één van deze werkgevers meer geschikt ten aanzien van de doelen die je voor ogen hebt. In dit geval kun je vragen om meer bedenktijd voordat je het aanbod accepteert.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.