De Europese Commissie geeft zijn zegen voor de overname van smartwatchmaker Fitbit door internetreus Google. Dat meldt het Britse persagentschap Reuters op gezag van anonieme bronnen.
Bijna een jaar geleden maakte de Amerikaanse internetreus zijn intentie bekend om de maker van fitnesstrackers in te lijven voor een bedrag van om en bij de 2 miljard dollar. Meteen maakten zowel de Amerikaanse als de Europese waakhond bezwaar tegen de opslorping, vanwege de gevolgen voor de privacy. Ze maken zich zorgen over de bescherming van de gebruikersgegevens en de concurrentievoordelen die dat kan opleveren.
Google heeft nieuwe beloftes klaar om de Europese Commissie te overtuigen van zijn goede bedoelingen. De zoekgigant biedt aan om het gebruik van Fitbit-data voor Google-advertenties te beperken en zal ook het toezicht op dat proces verscherpen. Die toegiften zijn op zich niet nieuw. Google belooft ook plechtig dat derde partijen toegang blijven krijgen tot de gegevens van Fitbit-gebruikers, als die daar uiteraard toelating voor geven.
Feedback
De Europese Commissie, die uiterlijk op 23 december een oordeel moet vellen, weigerde commentaar te geven aan het persagentschap. Naar verluidt zal de concurrentiewaakhond nu feedback opvragen bij rivalen en klanten, vooraleer te beslissen of de beloftes voldoende zijn. Het is ook mogelijk dat Brussel meer concessies vraagt of de deal blokkeert.
Fitbit, ooit marktleider voor draagbare apparaten, had in het eerste kwartaal van dit jaar een wereldwijd marktaandeel van 3 procent. Het Amerikaanse bedrijf blijft daarmee een stuk achter op giganten als Apple (29,3 procent), Samsung en Huawei, blijkt uit onderzoek van marktonderzoeker International Data Corp.