Google introduceert vandaag een nieuwe manier van vacatures zoeken. In samenwerking met interimkantoren, de VDAB en Actiris moet het eenvoudiger worden om vacatures te bereiken.
Er zijn minder jobs, minder vacatures en meer werkzoekenden, met groeten van corona. Dus is het nodig dat mensen die op zoek gaan naar werk, die vacatures makkelijker vinden. 36 procent van de Belgen zoekt wel eens werk via Google en daarom heeft de zoekmachine haar platform daaraan aangepast. Google for Jobs, heet het project.
Het lijkt eenvoudig, vacatures prioriteit geven in de zoekresultaten, maar dat is het allerminst. Daarom was een uitgebreide samenwerking met de VDAB en het Brusselse Actiris nodig. Ook Randstad en Jobat stappen direct mee in het project, maar ook andere interimsites kunnen snel meewerken, stelt Thierry Geerts, country manager voor België, tijdens een online persconferentie.
Hoe werkt het?
De nieuwe zoekfunctie zit ingebouwd in het gewone Google Zoeken, er is dus geen aparte app. Het lukt zowel op de desktopversie van Google als op die in smartphone.
Wie wil solliciteren, wordt doorverwezen naar de website waar de vacature wordt geadverteerd en kan daar solliciteren. Jobadverteerders moeten dan weer leren hoe ze hun vacatures vrij moeten maken van jargon, zodat ze ook makkelijker een publiek bereiken.
Bereik van 4 miljoen
‘Met deze nieuwe zoekfunctionaliteit van Google zullen 10.000’en vacatures van VDAB vindbaar zijn voor een nog breder publiek. Dit is voor ons opnieuw een stap om 4 miljoen Vlamingen en Brusselaars perspectief te geven op hun mogelijkheden op de arbeidsmarkt en elke werkgever perspectief op talent’, zegt Wim Adriaens, gedelegeerd bestuurder bij VDAB.
Ook bij Actiris, de Brusselse evenknie van de VDAB, is er enthousiasme. Ook al omdat Google ervaring heeft met automatisch vertalen, een grote plus op de Brusselse tweetalige jobmarkt. Ook Forem, de Waalse tegenhanger, stapt in het project.
Jonge Googlers
‘Een op de drie mensen bezoekt de Actiris website via een Google-zoekopdracht. Het is een must. Vooral voor het jonge publiek, de Google-generatie die erin is geboren, maar die generatie is vandaag het eerste slachtoffer van de crisis. In Brussel is de jeugdwerkloosheid met 18,9 procent gestegen. Dit is ongezien. In deze cruciale periode is het daarom essentieel dat alle spelers mobiliseren om banen te behouden’, zegt Caroline Mancel, plaatsvervangend gedelegeerd bestuurder van Actiris.
Bij Randstad, een van de grootste spelers op de jobmarkt, zien ze vooral groeipotentieel voor het Google For Jobs-project. ‘Uit Randstad Research-onderzoek weten we dat 36 procent van de kandidaten er gebruik van maakt en daarmee is het aandeel van Google bijna even groot als dat van traditionele vacaturewebsites of uitzendbureaus die 39 procent gebruikt. Tegelijk zien we dat ‘maar’ 17 procent van de kandidaten hun job vindt via Google, dus er gaapt nog een kloof tussen zoeken en effectief vinden’, klinkt het bij Youri Middendorp van Randstad. ‘De nieuwe functie zal ook ons toestaan om het potentieel dat er in de zoekmachine schuilt als rekruteringskanaal beter te benutten.’