Moedergroep Lufthansa heeft bij Brussels Airlines vorige week de beloofde kapitaalverhoging doorgevoerd. Daarmee kan de Belgische luchtvaartmaatschappij er weer even tegen.
Brussels Airlines stapelt de verliezen op door de coronacrisis. De uitgevoerde kapitaalinjectie vormt een onderdeel van het steunplan voor Brussels Airlines dat de federale overheid in juli uitdokterde met het Duitse Lufthansa, de enige aandeelhouder van de Belgische luchtvaartmaatschappij.
De Duitsers trekken het kapitaal van Brussels Airlines, dat geslonken was tot 5,6 miljoen euro, in een ruk op tot 175,6 miljoen euro, zo blijkt uit het verslag van de bijzondere aandeelhoudersvergadering van 2 september.
Daarnaast was er ook een eenmalige kapitaalinjectie door de Belgische overheidsholding FPIM, ter waarde van 2,9 miljoen euro. Die operatie loopt niet via aandelen, maar via winstbewijzen. In ruil krijgt de Belgische regering twee zitjes in de raad van bestuur van Brussels Airlines.
Davignon
Op 2 september nam Brussels Airlines ook formeel afscheid van costichter en jarenlange voorzitter Etienne Davignon, die afzwaaide als bestuurder.