Oprah, Jay-Z en Natalie Portman pompen 200 miljoen dollar in haverdrank Oatly

De havermelkmaker Oatly tankt 200 miljoen dollar bij een investeringsgroep geleid door Blackstone Growth. Maar de Zweden mogen ook rekenen op bekendere gezichten, zoals Oprah Winfrey.

Wie alternatieven voor melk zoekt, is zonder twijfel al op Oatly gebotst, het Zweedse bedrijf dat havermelk maakt. Oatly, dat in Belgische supermarkten te vinden is, wil verder groeien en trekt daarom bijkomende kapitaalverschaffers aan.

Oprah en co.

Blackstone verzamelde een groep investeerders, zoals Oprah Winfrey, Natalie Portman en Jay-Z. Samen met de iets traditionelere geldschieters zoals Rabobank en Starbucks-CEO Howard Schulz, leggen zij nu 200 miljoen dollar in de kassa bij Oatly.

Oatly wil het geld gebruiken om te groeien in bestaande markten. Dat wil zeggen dat er extra jobs bijkomen in de Verenigde Staten, Europa en Azië. De Zweden verkopen momenteel havermelk in 20 landen.

Groene investering

‘Ik geloof sterk dat kapitaal moet vergroenen en dat het dat moet doen voor de juiste redenen’, zegt Oatly-CEO Toni Petersson in een persbericht. De nieuwe investeerders worden minderheidsaandeelhouders. De nieuwe kapitaalinjectie zorgt ervoor dat Oatly ruwweg op 2 miljard dollar gewaardeerd wordt.

Oatly ging van start in 1994, met research die ontwikkeld is aan de universiteit van Lund. Het hoofdkwartier is gevestigd in Malmö en er is ook nog een productiesite in Landskrona. Naast havermelk maakt het bedrijf ook vegan ijs, kookroom en yoghurt.

Pjölk

Het bedrijf vocht in Zweden en het VK al een heftige strijd uit met melkproducenten, maar kende een stevige groei. In 2019 kwam de Zweedse zuivelproducent Arla met een campagne tegen veganistische zuivelalternatieven. In de reclames gebruikte Arla het fictieve merk Pjölk, dat qua design sterk aan Oatly deed denken. Als tegenreactie kocht Oatly de rechten op de namen Pjölk, Brölk, Sölk en Trölk en gebruikte die op de eigen verpakkingen.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.