In de sombere kwartaalcijfers van sportreus Nike gaat een afdeling tegen de stroom: het merk rond basketlegende Michael Jordan.
De ‘Jordan Brand’ is een snel groeiende miljardenbusiness. Het merk klokte in het laatste boekjaar af op een omzet van 3,6 miljard dollar, of 16 procent meer dan een jaar eerder. En dat terwijl de meeste andere afdelingen van het Nike-imperium vrij zware omzetdalingen lieten zien. In China groeide Jordan met 50 procent in een jaar, waardoor de Chinese verkoop intussen 1 miljard dollar per jaar benadert.
Tijdens de corona-lockdowns waren de Air Jordan-schoenen ook de felste lichtpuntjes in de Nike-verkoop. Volgens de sportreus tekenden de modellen AJ1 en AJ13 voor de grootste productlanceringen tijdens die desastreuze verkoopperiode. De AJ1 is overigens een afstammeling van de toen baanbrekende Air Jordan-schoen waarmee ‘His Airness’ in 1985 speelde als eerstejaarsprof. Het was zijn eerste samenwerking met Nike, waarmee de inmiddels 57-jarige Jordan een lucratief contract voor het leven heeft.
‘The Last Dance’
Nike-CEO John Donahoe legt een rechtstreeks verband met de razend populaire documentaire ‘The Last Dance’, die na het megasucces op de Amerikaanse sportzender ESPN de voorbije maanden ook op Netflix furore maakt. Het verhaal van de Chicago Bulls in de jaren negentig, een kleurrijk sterrenteam rond Michael Jordan, inspireert consumenten om zelf met het Jordanlogo op de trui rond te lopen.
Dat de figuur Michael Jordan, algemeen aanvaard als de beste basketbalspeler aller tijden, de hele wereld aanspreekt, blijkt uit de kijkcijfers. Na vier weken stond de teller al op 24 miljoen gezinnen buiten de VS die de reeks bekeken.
Black Lives Matter
Michael Jordan speelde recentelijk een zichtbare rol in de Black Lives Matter-beweging. ‘We hebben er genoeg van’, was zijn eerste reactie op de dood van George Floyd bij een politie-interventie. Nike legde met zijn zustermerken Jordan Brand en Converse én met de persoonlijke inbreng van Michael Jordan zelf in totaal 140 miljoen dollar op tafel om de komende tien jaar organisaties te ondersteunen die opkomen voor meer gelijkheid in de Verenigde Staten.
‘De Jordan Brand zijn wij, de zwarte gemeenschap. Het merk is meer dan een man. Het is altijd een familie geweest’, verklaarde Michael Jordan. ‘Wij vertegenwoordigen een trotse familie die obstakels heeft overwonnen en strijd heeft geleverd tegen discriminatie.’
Vrouwen
Wat brengt de toekomst voor het merk? Nike-CEO John Donahoe heeft drie domeinen aangevinkt voor verdere expansie: meer producten voor vrouwen, en uitbreiding van de lifestyle-collectie en een verdere internationalisering. Of hoe de wereldverovering van de Jordan Brand nog lang niet voorbij is.