Nagenoeg alle grote sportfans in de wereld hebben een abonnement op services van betaaltelevisie of betalende online content. Een grote groep grijpt echter ook minstens één keer per maand naar sportcontent op illegale platforms. Dat blijkt uit een studie van marktonderzoeker Ampere Analysis en het bedrijf Synamedia, leverancier van videosoftware.
Het rapport was gebaseerd op een enquête bij meer dan zesduizend sportliefhebbers in Brazilië, Egypte, Duitsland, India, Italië, Jordanië, Maleisië, Saoedi-Arabië, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten.
Toegang
Het rapport toonde dat wereldwijd 89 procent van sportliefhebbers aangesloten is op betaaltelevisie of een betalend online sportplatform. Tevens bleek echter dat 51 procent van de ondervraagden toegeeft minstens één keer per maand illegale sportdiensten te bekijken. In die groep maakt zelfs 42 procent gewag van een dagelijkse consumptie.
‘Een belangrijke reden voor de consumptie van illegale content is de beperkte toegang tot lokale sporttelevisie,’ benadrukt Simon Brydon, directeur sportrechten bij Synamedia. ‘Het bleek immers dat 31 procent van de ondervraagden erop wijst illegale sportprogramma’s te bekijken omdat de content op lokale televisiestations of online platformen niet beschikbaar is.’
Amper 16 procent van de respondenten gaf aan nooit illegale sportcontent te consumeren. ‘De sportsector vormt een belangrijk onderdeel van het ecosysteem van de betaaltelevisie,’ zegt Brydon. ‘De studie toonde onder meer dat in de Verenigde Staten twee jaar geleden sportprogramma’s aan betalende content 18,55 dollar per abonnee opleverden.’
‘Dat vertegenwoordigde 22,1 procent van de gemiddelde totaalomzet die betaaltelevisie per klant dat jaar kon boeken. Negen jaar voordien bedroeg dat aandeel slechts 14,1 procent.’
Inkomsten
‘De meeste fans weten dat de consumptie van piraterij illegaal is’, betogen de onderzoekers nog. ‘Maar dat belet velen niet om naar dit soort content op zoek te blijven gaan.’
Vele respondenten benadrukken daarbij dat ze tot de betaling van een groter bedrag bereid zouden zijn indien de providers het hen gemakkelijker zouden maken om de content op een bredere reeks apparaten te kunnen bekijken. Andere sportliefhebbers vragen naar de mogelijkheid om voor individuele evenementen te betalen.
‘Dit jaar zullen sporttelevisierechten wereldwijd bijna 50 miljard dollar inkomsten genereren,’ beklemtoont Simon Brydon. ‘Het is dan ook bijzonder belangrijk dat deze inkomsten op een efficiënte manier kunnen worden beschermd.’