Rousseau (sp.a) hint op naamsverandering: ‘Maar misschien is mijn gezicht al voldoende als nieuw uithangbord?’

Sp.a-voorzitter Conner Rousseau werkt aan een grondige reorganisatie van zijn partij. De nieuwe partijleider denkt daarbij na over een naamsverandering.

  • ‘Sterf, gij oude vormen en gedachten’, zingen de socialisten niet voor niets in hun Internationale. Af en toe moeten concepten op de schop. Zoals misschien de partijnaam? Conner Rousseau sluit een metamorfose van het merk zelf, van de ‘sp.a’, niet uit.
  • ‘Het is nooit een doel op zich geweest. Maar het kan wel de kers op de taart zijn van een vernieuwingsproces’, zo zegt Rousseau over een mogelijke aanpassing van de naam in De Morgen. ‘Maar misschien is mijn gezicht al voldoende als nieuw uithangbord?’
  • Het was marketeer Patrick Janssens, voorzitter van de partij begin deze eeuw, die van de SP, de ‘socialistische partij’, iets anders maakte, letterlijk, met sp.a, ofwel ‘socialistische partij anders’. Het was deel van een grotere operatie, die uiteindelijk van Steve Stevaert de grote ster maakte die de socialisten naar electorale winst leidde.
  • Maar de naam veranderen, kan ook tot fiasco’s leiden. In 2009 werd de naam aangepast naar ‘socialisten en progressieven anders’, om Bert Anciaux en zijn restje Vl.Pro ter wille te zijn, een overblijfsel van de linkervleugel van de Volksunie en later Spirit. Onder meer sp.a-burgemeester van Leuven Louis Tobback reageerde woest. De naamsverandering werd toen teruggedraaid.
  • Bij de sp.a vandaag is het deel van een grotere operatie van interne herorganisatie. Zo verhuist de partij van de Grasmarkt naar de Keizerlaan, om bij de PS in te trekken. Niet zozeer om ideologische redenen, maar uit financiële noodzaak: het levert een fikse besparing op.
  • Verder zet Rousseau ook steviger in op een backoffice van de studiedienst, en een veel grotere cel om social media te doen. De provinciale afdelingen worden heftig getrimd: er komt dus meer macht centraal te liggen bij de sp.a.
Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.