Facebook heeft zijn resultaten afgelopen kwartaal toch weer stevig opgekrikt, ondanks de coronacrisis.
Volgens het socialemediabedrijf liep de vraag naar het plaatsen van advertenties recent wel terug. ‘Het ging om een aanzienlijke vermindering van de vraag, met samenhangend een daling van de advertentieprijzen, gedurende de laatste drie weken van maart’, klinkt het. Facebook vindt dat zijn vooruitzichten daarom erg onzeker zijn en komt niet met een concrete financiële prognose voor de komende periode.
In het eerste kwartaal ging er een omzet van 17,7 miljard dollar in de boeken. Dat was 18 procent meer dan een jaar eerder. De advertentie-inkomsten dikten op jaarbasis nog altijd met 17 procent. Onder de streep bleef 4,9 miljard dollar over. Daarmee is de winst ruimschoots verdubbeld ten opzichte van het eerste kwartaal van vorig jaar.
Aandeel stijgt
Tegelijkertijd gingen het aantal gebruikers cijfers door het dak, omdat veel mensen door de lockdowns aangewezen zijn op het sociale medium. Dagelijks ontvangt Facebook 1,73 miljard mensen. Per maand doen 2,99 miljard mensen een beroep op één van de Facebook-producten, zijnde Facebook zelf, Instagram of chatmedium WhatsApp.
Op de beurs in New York werd enthousiast gereageerd op de cijfers, die beleggers enigszins gerust lijken te stellen. Het aandeel Facebook ging in de zogeheten nabeurshandel met 10 procent flink omhoog.