Key takeaways
- De herziene Wet op de Buitenlandse Handel versterkt de positie van China in internationale handelsbesprekingen door het land meer invloed te geven bij mogelijke exportbeperkingen.
- De wet vergemakkelijkt moderne vormen van handel, zoals digitale en groene handel.
- De herziene wetgeving probeert een evenwicht te vinden tussen het handelsbeleid en de belangen van binnenlandse ondernemingen.
China heeft zijn Wet op de Buitenlandse Handel herzien om zijn handelscapaciteit te versterken en zijn enorme economie verder open te stellen.
De herzieningen worden in maart 2026 van kracht. Ze zijn bedoeld om de positie van China in de internationale handel te versterken. Het land krijgt meer invloed op potentiële handelspartners die de Chinese export zouden willen beperken. De bijgewerkte wet introduceert ook bepalingen die de rol van buitenlandse handel in de ondersteuning van de nationale economische en sociale ontwikkeling benadrukken, in lijn met het doel van Peking om een toonaangevende handelsnatie te worden.
Naast het versterken van de handelsbescherming richten de herzieningen zich ook op het faciliteren van moderne vormen van handel. Het gaat om digitale handel en groene handel. Dit duidt op China’s ambitie om te voldoen aan internationale normen die zijn vastgesteld in overeenkomsten zoals de Comprehensive and Progressive Agreement for Trans-Pacific Partnership. De wet bevat ook bepalingen om de bescherming van intellectueel eigendom te verbeteren.
Handelsbeleid in evenwicht brengen met nationale belangen
De herziene wetgeving gaat ook in op mogelijke juridische uitdagingen voor particuliere bedrijven. Dat toont aan dat de Chinese regering zich steeds meer bewust wordt van de noodzaak om haar handelsbeleid in evenwicht te brengen met de belangen van binnenlandse ondernemingen.
Naast deze economische overwegingen is China ook bezig met het reguleren van het zich snel ontwikkelende gebied van artificiële intelligentie. De ontwerpregels die door de Chinese cyberreguleringsinstantie zijn gepubliceerd, moeten zorgen voor een veilige en ethische ontwikkeling van diensten op het gebied van AI die ontworpen zijn om op een realistische manier met mensen te communiceren.
Waarborgen voor AI
De voorgestelde regelgeving verplicht aanbieders van dergelijke AI-diensten om beveiligingen te implementeren tegen overmatige afhankelijkheid van gebruikers. Ze moeten ook ingrijpen wanneer gebruikers tekenen van afhankelijkheid vertonen, en gebruikersgegevens en privacy beschermen. Daarnaast legt het ontwerp de nadruk op het creëren van verantwoorde inhoud. AI-gegenereerde inhoud die de nationale veiligheid in gevaar kan brengen, verkeerde informatie kan verspreiden of schadelijk gedrag kan bevorderen, is verboden. (jv)
Volg Business AM ook op Google Nieuws
Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

