Amazon verlaagt tarieven voor verkopers om de strijd aan te gaan met Shein en Temu in Europa


Key takeaways

  • Amazon probeert meer verkopers naar zijn platform te lokken door de listingkosten voor betaalbare modeartikelen te verlagen.
  • Amazon plant verdere verlagingen van de vergoedingen voor huishoudelijke producten, kleding voor huisdieren, kruidenierswaren en vitamines in februari.
  • Het bedrijf wil daarmee de concurrentie aangaan met Shein en Temu.

Amazon neemt maatregelen tegen de hevige concurrentie van fastfashionmarktplaatsen zoals Shein en Temu, die bekend staan om hun extreem lage prijzen voor kleding, huishoudelijke artikelen en elektronica. Het bedrijf heeft een van zijn grootste kortingen ooit aangekondigd voor verkopers in Europa, in een poging om zijn platform aantrekkelijker te maken.

Lagere tarieven

Het initiatief richt zich voornamelijk op het verlagen van de kosten voor verkopers van betaalbare modeartikelen. Vanaf 15 december zullen de advieskosten voor kleding en accessoires met een prijs tot 15 euro dalen van 7 procent naar 5 procent, terwijl de kosten voor kleding en accessoires met een prijs tussen 15 en 20 euro zullen dalen van 15 procent naar 10 procent.

Shein rekent verkopers momenteel een referral fee aan van 10 procent in de EU en 12,24 procent in het Verenigd Koninkrijk, met een promotieperiode van nul fee voor nieuwe verkopers in hun eerste 30 dagen. De tariefverlaging van Amazon daarentegen is bedoeld om beter te kunnen concurreren met deze nieuwe spelers.

Verdere tariefverlagingen zijn gepland voor 1 februari, gericht op huishoudelijke producten met een prijs tot 20 euro, met een verlaging van 15 procent naar 8 procent. Verdere verlagingen zullen van toepassing zijn op kleding voor huisdieren, kruidenierswaren en vitamines. Amazon verlaagt vanaf 15 december ook de kosten voor pakketverwerking met gemiddeld 0,32 euro in zijn Duitse, Franse, Italiaanse, Spaanse en Britse winkels.

Besparingen delen met partnerverkopers

Amazon schrijft deze kostenverlagingen toe aan operationele verbeteringen en voortdurende innovatie en onderstreept daarmee zijn streven om besparingen te delen met zijn verkooppartners. Het bedrijf blijft het dominante e-commerce platform in belangrijke Europese markten zoals Duitsland en Frankrijk, waar de industrie een omzetgroei voorspelt van 7 procent tot 900 miljard euro dit jaar. (jv)

Volg Business AM ook op Google Nieuws

Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.