Key takeaways
- Droneaanvallen beschadigden twee olietankers, de Virat en de Kairos, in de Zwarte Zee.
- De explosies vonden plaats terwijl de tankers zich in Turkse wateren bevonden. De bemanning raakte niet gewond.
- Hoewel Oekraïne de verantwoordelijkheid niet heeft opgeëist, passen de aanvallen mogelijk in zijn strategie om de Russische energie-infrastructuur te verzwakken.
Zaterdagochtend vroeg viel een onbemand maritiem voertuig de Virat aan, een van de twee lege tankers die eerder al doelwit waren geweest van explosies in de Zwarte Zee. Volgens het Turkse ministerie van Transport liep de tanker lichte schade op aan de stuurboordzijde, maar raakte niemand gewond. Alle twintig bemanningsleden bleven ongedeerd.
Op vrijdagavond kondigde het ministerie aan dat de Virat en de Kairos, twee lege tankers, explosies hadden ondergaan terwijl ze zich in Turkse wateren bevonden. Er zijn geen slachtoffers gemeld. Hoewel de oorspronkelijke oorzaak van de explosies niet bekend werd gemaakt, was de verklaring van zaterdag de eerste officiële bevestiging van Turkije dat de Virat was aangevallen door drones.
Schade aan een andere tanker
De Kairos, onderweg naar de Zwarte Zeehaven Novorossiysk, werd ook aangevallen. Het Caspian Pipeline Consortium, dat Ruslands belangrijkste olieterminal in Novorossiysk bezit, meldde een aanval met marinedrones die grote schade veroorzaakte en de activiteiten vroeg op zaterdag verstoorde.
Oekraïne, dat bekend staat om zijn aanvallen op Russische energiefaciliteiten om zijn oorlogsinspanningen te verzwakken, heeft nog geen commentaar gegeven op de aanvallen. De explosie op de Kairos vond vrijdag rond 16u plaats, veroorzaakte brand en noodzaakte tot de evacuatie van de 25-koppige bemanning. Op dat moment lag het schip ongeveer honderd kilometer ten oosten van de ingang van de Bosporus naar de Zwarte Zee.
Locatie van aanval op Virat
Later werd de Virat getroffen toen het ongeveer 400 kilometer verder naar het oosten voer, blijkt uit trackinggegevens van VesselFinder. De Turkse minister van Transport, Abdulkadir Uraloglu, speculeerde dat de explosies op de twee tankers veroorzaakt konden zijn door een mijn, een raket, een drone of een onbemand onderwatervoertuig.
Eerste berichten over explosies
Op vrijdag zeiden de Turkse autoriteiten dat de Kairos, een schip van 274 meter op weg naar Novorossiysk, een “externe impact” had gehad die brand veroorzaakte op ongeveer 28 zeemijlen uit de Turkse kust. De directie zei toen dat de Virat ook was geraakt rond 35 zeemijl uit de kust, en dat er zware rook was waargenomen in de machinekamer, hoewel de bemanning niet had gevraagd om geëvacueerd te worden.
Volgens gegevens van LSEG (London Stock Exchange) vallen beide tankers onder de internationale sancties die Rusland werden opgelegd na de invasie van Oekraïne in 2022.
Volg Business AM ook op Google Nieuws
Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

