YouTube-sterren worden steeds meer gezien als de ‘mainstream’ beroemdheden van vandaag. Hun beroep is het plaatsen van filmpjes op de videowebsite YouTube, maar hoeveel geld verdienen ze daar juist aan? Een discussie op de website Quora geeft meer inzicht in de opbrengsten van een YouTube-video.
YouTubers worden betaald door Adsense, en dus niet YouTube zelf. Adsense is Google’s advertentienetwerk, en ook de grootste inkomstenbron van het bedrijf. Het heeft een gans systeem dat advertenties genereert en makers van een YouTube-video betaalt aan de hand van een CPM-formule. CPM staat voor ‘cost per 1.000 impressions‘.
7,6 dollar
Voor elke duizend ‘views’ die een persoon op z’n YouTube-video genereert, betaalt Adsense dus een bepaald bedrag uit dat afhangt van verschillende factoren. De gemiddelde CPM op YouTube zou zo’n 7,6 dollar zijn. Aan een video met 1 miljoen weergaven of ‘views’ verdient de maker dus gemiddeld 7.600 dollar (6.800 euro).
Maar dit is niet het complete verhaal. Adsense is selectief en laat gebruikers niet bij elke video een advertentie zien. Daarnaast hebben heel wat gebruikers een ad-blocker geïnstalleerd, die de advertenties verbergt waardoor deze niet meetellen in de CPM-teller.
De totale winst van een YouTube-video zal dus steeds heel wat lager liggen dan de theoretische berekening. Daarnaast gaan YouTube-sterren vaak samenwerkingsverbanden aan met bedrijven, of verkopen ze fan merchandise. Er zijn dus vele manieren waarop ze geld verdienen.
Meest succesvolle YouTube-video?
Je herinnert je waarschijnlijk nog de hit Gangnam Style van PSY. Toen die muziekvideo in 2013 een miljard weergaven bereikte, had de artiest er zo’n 8 miljoen dollar aan verdiend (ondertussen staat de teller op meer dan drie miljard views).
Een andere YouTube-ster is de Zweedse Felix Kjellberg, online bekend als PewDiePie met meer dan 37 miljoen YouTube-abonnees en zo’n 9 miljard videoweergaven. Zijn nettowaarde zou momenteel 12 miljoen dollar zijn. In 2016 verdienden de 12 populairste YouTube-sterren samen zo’n 70 miljoen dollar. Bekijk hier het lijstje!
De absolute recordhouder is intussen al een tijdje de muziekvideo van de hit Despacito, van Louis Fonsi en Daddy Yankee. De YouTube-video overschreed begin 2019 de kaap van zes miljard views. Naar schatting zou de video zo al zeker 11 miljoen dollar via YouTube moeten hebben opgeleverd. Maar dat kan ook veel meer zijn, enkel de artiest kent het exacte bedrag.
Uit de YouTube-industrie zijn dus al heel wat (meestal zeer jonge) miljonairs ontstaan. Maar daarnaast mag niet vergeten worden dat Google de grote winnaar blijft. Het geeft 68% van de advertentie-inkomsten aan de maker van de video, maar behoudt zelf de andere 32%. Aan Gangnam Style alleen al verdiende het in 2013 dus een kleine 4 miljoen dollar.