‘Taakcrafting’ door werknemers zou wel eens de sleutel kunnen zijn om het maximale uit AI te halen

Rollen aanpassen om optimaal gebruik te maken van AI zorgt ervoor dat je meer betrokken bent bij je werk

AI-“taakcrafting” vergroot de motivatie en productiviteit van medewerkers, zo blijkt uit nieuw onderzoek, mits werknemers zelf de ruimte krijgen om hiermee aan de slag te gaan.

Werknemers die hun functie herontwerpen om AI te integreren, zijn meer gemotiveerd en betrokken bij hun werk. Dat blijkt uit een nieuwe studie van onderzoekers bij het tech-omscholingsplatform Multiverse.

Uit de enquête blijkt dat “samenwerking tussen werknemer en AI” en werkbetrokkenheid nauw met elkaar samenhangen. Dit kan aanzienlijke voordelen opleveren voor bedrijven die streven naar een solide return on investment (ROI).

De onderzoekers definieerden AI-samenwerking als de mate waarin de technologie is geïntegreerd in kernprocessen zoals probleemoplossing, ideevorming en evaluatie.

Opvallend genoeg blijken medewerkers die meer AI-toepassingen binnen hun werk hanteren, zich meer toegewijd en betrokken te voelen bij hun rol, wat tot uiting komt in hogere scores op het gebied van werkbetrokkenheid.

Volgens Multiverse is deze positieve relatie vooral te danken aan één kernactiviteit: taakcrafting.

Maar wat houdt deze nieuwe werkvorm precies in?

Taakcrafting en de productiviteitsvoordelen

Taakcrafting houdt in dat medewerkers proactief hun takenpakket veranderen: het aantal, de aard of de omvang van de taken waaruit hun functie bestaat. Ofwel, het betekent dat je AI-tools inzet om handmatig werk te verminderen, zodat er meer ruimte ontstaat voor belangrijkere taken.

Hoe meer iemand aan taakcrafting doet, hoe sterker het verband tussen AI-gebruik en efficiëntiewinst, zowel op individueel als op organisatieniveau.

Uit het onderzoek blijkt dat wie weinig aan taakcrafting deed, aanzienlijk minder efficiënt, productief en betrokken was in zijn of haar functie.

“Dit onderzoek geeft het gesprek over AI een nieuwe wending: het is meer dan alleen een middel voor automatisering en efficiëntie. Onze bevindingen suggereren dat AI een krachtige bron kan zijn die direct betrokkenheid aanwakkert – maar dat gebeurt niet vanzelf”, zegt Barry Goulding, organisatiepsycholoog bij Multiverse.

“De voordelen komen pas tot hun recht als medewerkers de ruimte krijgen om hun rol rondom AI vorm te geven. Zo verandert werk van een verzameling eisen in een reeks inspirerende uitdagingen.”

Betrokken medewerkers zorgen voor winstgevende bedrijven

Volgens het meest recente employee engagement rapport van Gallup, boeken organisaties in het bovenste kwartiel van medewerkersbetrokkenheid 23 procent meer winst, 18 procent meer omzet en hebben ze 78 procent minder verzuim ten opzichte van bedrijven in het onderste kwartiel.

“Dit is een routekaart voor leiders die het rendement op hun AI-investeringen willen maximaliseren”, aldus Laura Ball, senior director learning science bij Multiverse.

“Bedrijven moeten investeren in een nieuw soort training die medewerkers klaarmaakt als ‘AI-job crafters’. Dat vraagt om het stimuleren van proactiviteit en strategisch denken én het geven van vertrouwen om hun functie opnieuw uit te vinden – in plaats van AI te gebruiken om sneller middelmatig werk af te leveren dan ooit.”

Dit is niet het eerste onderzoek waarin het verband tussen AI en werkbetrokkenheid wordt aangehaald. Uit een vergelijkbaar rapport van Deloitte vorig jaar bleek dat het inzetten van AI om werk eenvoudiger te maken de tevredenheid en betrokkenheid onder werknemers ten goede kan komen.

“De focus bij veel organisaties is verschoven van enkel AI en automatisering inzetten, naar het maximaliseren van het potentieel voor transformatieve bedrijfsresultaten, medewerkers versterken en kansen creëren voor de samenleving”, aldus het rapport.

“Uit een recente wereldwijde enquête van Deloitte bleek dat slechts een kleine minderheid – 30 procent – van de organisaties sterk de voorkeur heeft om zo veel mogelijk taken te automatiseren. Deze perspectiefverschuiving laat zien dat AI steeds meer wordt gezien als middel om repetitief werk te verlichten, zodat werknemers zich op het belangrijkste kunnen richten.” (uv)

© ITProPortal

Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.