Key takeaways
- OpenAI heeft zich geherstructureerd om een entiteit met winstoogmerk te worden. Dat betekent dat we binnenkort reclame zullen te zien krijgen in het programma.
- Microsoft heeft een belang van 27 procent in OpenAI genomen, wat bijdraagt aan de financiële stabiliteit en groei van OpenAI.
- De for-profit status geeft OpenAI toegang tot meer financiering, trekt toptalent aan en gaat in de toekomst naar de beurs.
OpenAI heeft haar transformatie naar een entiteit met winstoogmerk afgerond. De overgang omvat het herstructureren van de belangrijkste business unit in een public benefit corporation, een benaming die het mogelijk maakt om winst te genereren terwijl het algemeen belang prioriteit krijgt.
De procureur-generaal van Delaware, Kathy Jennings, heeft het plan goedgekeurd en markeert het hoogtepunt van bijna een jaar discussies en onderhandelingen met verschillende belanghebbenden, waaronder investeerders, filantropische organisaties en de procureurs-generaal van Californië en Delaware.
Nieuwe structuur voor OpenAI
Als onderdeel van de herstructurering heeft OpenAI Microsoft, een vroege investeerder, een belang van 27 procent in de for-profit entiteit gegeven. De non-profit organisatie, die sinds de oprichting in 2015 toezicht houdt op OpenAI, behoudt een aanzienlijk belang van 130 miljard dollar (111,8 miljard euro), dat naar verwachting in waarde zal toenemen.
Deze nieuwe structuur zou OpenAI aanzienlijke voordelen moeten bieden. Door te opereren als een bedrijf met winstoogmerk, zal het betere toegang hebben tot financiering en in een betere positie verkeren om het beste talent aan te trekken. Bovendien maakt deze verandering de weg vrij voor een mogelijke beursgang in de toekomst én de mogelijkheid om reclame te integreren. (jv)
Volg Business AM ook op Google Nieuws
Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

