Hoe vrouwelijke ondernemers hun plek vinden in een mannenwereld

Met branded content van TheBagStore.nl

Het woord ondernemer roept bij veel mensen nog steeds meteen het beeld op van een man in een strak pak met een koffietje in de hand. Best ouderwets, want de realiteit ziet er gelukkig anders uit. Steeds meer vrouwen starten hun eigen bedrijf en laten zien dat succes niet afhankelijk is van geslacht. Toch valt er nog genoeg terrein te winnen. Wat opvalt bij vrouwen die de sprong wagen, is dat ze vooral gedreven worden door lef en passie. Lef om gewoon te beginnen, ook al kijkt de buitenwereld soms sceptisch. Passie om elke dag weer door te gaan, zelfs als het even tegenzit. Dat gevoel van eigenheid zie je zelfs in kleine dingen, zoals hoe ze hun stijl uitdragen. Een stijlvolle valentino tas over de schouder kan dan symbool staan voor zelfvertrouwen en de kracht om je plek te claimen in een wereld die soms nog man-gedomineerd aanvoelt.

Beginnen vanuit persoonlijke ervaring of frustratie

De meest inspirerende ondernemers beginnen vaak vanuit een persoonlijke ervaring of frustratie. Ze willen iets oplossen dat hen raakt en bouwen daar hun bedrijf omheen. Neem Julie Foulon, die met MolenGeek technologie en programmeren naar jongeren in Brussel bracht. Ze lanceerde later ook Girleek, een platform waarmee vrouwen de nieuwste tech trends kunnen ontdekken. Wat vooral belangrijk is, is dat je ook voor jezelf af en toe je rust momenten pakt. Ga lekker met je sporttas voor dames naar de sportschool om je hoofd leeg te kunnen maken.

Netwerken opent deuren

Veel vrouwen vinden netwerken niet hun favoriete bezigheid, maar het kan een wereld van verschil maken. Nieuwe mensen ontmoeten en ideeën uitwisselen zorgt vaak voor onverwachte kansen. Zo ontmoette menig ondernemer bijzondere vrouwen zoals Marie Van den Broeck, die haar bedrijf startte nadat ze een oplossing bedacht voor haar grootmoeder die moeite had met onhandige krukken. Haar simpele maar slimme ontwerp groeide uit tot My Add On. Zonder netwerkbijeenkomsten was dit verhaal misschien nooit zo groot geworden.

Gelijkheid als drijfveer

Er zijn ook vrouwen die zich inzetten om de werkvloer zelf eerlijker te maken. Michele Mees en Pascale Ameye hebben bijvoorbeeld de WISE-community opgezet, waar vrouwen in de ICT elkaar kunnen versterken. Isabella Lenarduzi richtte JUMP op, dat zich inzet om de kloof tussen mannen en vrouwen in de bedrijfswereld kleiner te maken. Hun initiatieven ontstaan uit de overtuiging dat het beter kan en beter moet, en dat straalt af op alles wat ze doen.

Het bewijs dat het kan

Wat al deze vrouwen gemeen hebben, is dat ze hun verhaal met overtuiging vertellen en trouw blijven aan hun waarden. Ze doen wat ze doen met een reden, en die duidelijkheid geeft hen de kracht om door te gaan, zelfs als de wereld om hen heen nog twijfelt. Op de Internationale Dag van de Vrouwelijke Ondernemer verdienen deze rolmodellen een applaus. Ze laten zien dat ondernemen al lang geen mannenzaak meer is en dat passie, lef en authenticiteit deuren openen. Hun verhalen inspireren en geven andere vrouwen het vertrouwen om gewoon te beginnen.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.