Key takeaways
- Saab kreeg een contract van 2,6 miljard Zweede kroon (238 miljoen euro) om bemande en onbemande opties voor het volgende generatie gevechtsvliegtuig van Zweden te onderzoeken.
- Saab ontwikkelt gemeenschappelijke componenten voor zowel bemande als onbemande platforms om de kosten te verlagen en de ontwikkeling te versnellen.
- Saab ontwikkelt verschillende onbemande vliegtuigen, zoals supersonische “loyal wingmen” en drones voor gevaarlijke missies.
Zweden heeft zijn programma voor de volgende generatie gevechtsvliegtuigen vervroegd door Saab een contract toe te kennen ter waarde van ongeveer 2,6 miljard Zweede kroon (238 miljoen euro) voor verdere conceptstudies. Het doel van deze studies is om de optimale configuratie voor toekomstige gevechtsvliegtuigen te bepalen, waarbij zowel bemande als onbemande opties worden onderzocht. Dat meldt The War Zone.
Gevechtsvliegtuigen
Hoewel het nog niet duidelijk is of Zweden een directe opvolger voor het huidige Gripen-gevechtsvliegtuig ontwikkelt of kiest voor een combinatie van bemande vliegtuigen en onbemande luchtvaartuigen (UAV’s), richt Saab zijn ontwikkelingswerk op het voldoen aan de behoeften van de Zweedse en internationale markt.
Het contract bouwt voort op eerder werk en omvat samenwerking met de Zweedse Defence Materiel Administration, de Zweedse strijdkrachten, het Zweedse bureau voor defensieonderzoek, GKN Aerospace en andere industriële partners.
Gedeelde componenten voor meer efficiëntie
Saabs initiatief Future Combat Air System (FCAS) voorziet in een netwerk van onderling verbonden platformen, waaronder een bemand gevechtsvliegtuig van de volgende generatie en verschillende UAV’s die ontworpen zijn om synergetisch te werken. Saab onderzoekt in het bijzonder de mogelijkheid om componenten tussen zijn bemande en onbemande modellen te delen, met als doel de kosten te verlagen, de ontwikkeling te versnellen en het onderhoud te stroomlijnen.
Deze aanpak onderscheidt het Zweedse FCAS-programma van andere Europese initiatieven, waarbij het bemande gevechtsvliegtuig de kern vormt.
Saabs uitgebreide ervaring in de ontwikkeling van UAV’s versterkt zijn positie. Het bedrijf heeft met succes onderzoek gedaan naar stealth-experimentele UAV’s zoals SHARC en FILUR, waarmee het zijn capaciteiten op het gebied van laag waarneembare onbemande platforms heeft aangetoond. Saab heeft ook bijgedragen aan het nEUROn UCAV-demonstratieprogramma van Dassault in Frankrijk.
Gediversifieerde UAV-vloot
In de toekomst voorziet Saab een gevarieerde reeks UAV’s voor toekomstige gevechtstoepassingen, waaronder geavanceerde “loyal wingman”-platforms die supersonisch kunnen vliegen en aantrekkelijke UAV’s die ontworpen zijn voor missies met een hoog risico waarbij niet-duurzaamheid een factor is.
De conceptstudies van de F-serie van Saab omvatten een verscheidenheid aan platformopties, waaronder bemande en onbemande oplossingen, met verschillende gewichtsklassen en prestatiekenmerken. Deze concepten illustreren de veelzijdigheid van Saabs aanpak, die Zweden in staat stelt om zijn toekomstige gevechtsluchtsysteem aan te passen aan zijn specifieke operationele eisen.
Hoewel Zweden uiteindelijk misschien zal kiezen voor een kant-en-klare oplossing door deel te nemen aan een ander FCAS-programma, lijkt het vastbesloten om innovatieve routes te verkennen naar een gevechtsvliegcapaciteit van de volgende generatie. De recente gunning van het contract garandeert verdere vooruitgang en opent de weg naar een beter begrip van de ambitieuze Zweedse visie op toekomstige luchtoorlog. (fc)
Volg Business AM ook op Google Nieuws
Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

