Key takeaways
- De Ferrari SC40 is een uniek model dat een eerbetoon is aan de iconische F40 supercar.
- Ferrari’s eigen designcentrum ontwierp de SC40 met subtiele designelementen van de F40, maar met een eigen persoonlijkheid.
- Gebouwd op basis van de 296 GTB, heeft de SC40 een opnieuw ontworpen carrosserie, op maat gemaakt wit lakwerk en een interieur versierd met Kevlar accenten om de rauwe geest van de F40 op te roepen.
Als eerbetoon aan haar iconische verleden heeft Ferrari de SC40 onthuld, een uniek meesterwerk geïnspireerd op de legendarische F40. Hoewel het geen directe opvolger is, leent de SC40 designelementen van Enzo Ferrari’s laatste creatie en brengt zo een eerbetoon aan de legendarische supercar. De SC40 is gebouwd op basis van de 296 GTB, maar heeft een volledig opnieuw ontworpen carrosserie, wat een breuk met zijn oorsprong markeert.
Ferrari’s eigen designcentrum, geleid door Flavio Manzoni, kwam met dit exclusieve ontwerp. Sinds 2017 werkt Ferrari niet meer samen met Pininfarina, en de SC40 illustreert deze verandering. Subtiele verwijzingen naar de F40 zijn naadloos geïntegreerd in het ontwerp. De SC40-belettering op de zijkant van de achtervleugel is een directe knipoog naar het icoon uit de jaren ’80, terwijl de luchtinlaten aan de zijkant de kenmerkende NACA-buizen van zijn voorganger overnemen.
Gesneden lijnen
De gebeeldhouwde lijnen van de SC40, scherper en hoekiger dan die van de 296 GTB, herinneren aan de designtaal die door Leonardo Fioravanti’s team is ingeluid. Ferrari benadrukt echter dat dit niet zomaar een replica is, maar een model met een eigen persoonlijkheid. Een echt eerbetoon zou kenmerken als intrekbare koplampen, een handgeschakelde transmissie en een twin-turbo V8 hebben gehad. In plaats daarvan behoudt de SC40 de essentie van de 296 GTB, zoals blijkt uit de prominente ‘Charge’-belettering op de aluminium tankdop achter de bestuurdersstoel.
Het unieke karakter van de auto wordt verder versterkt door het gepersonaliseerde witte lakwerk en de exclusieve velgen. Zijn V6-motor, hoewel twee cilinders kleiner dan die van de F40, is gedeeltelijk verborgen onder gerookte Lexan lamellen, wat de visuele link met zijn inspiratiebron versterkt. De Stormtrooper-esthetiek zal misschien niet iedereen aanspreken, maar de transformatie van een standaard 296 GTB is ontegenzeggelijk indrukwekkend.
Binnenkant
Binnenin zijn de veranderingen subtiel maar significant. Het uitgebreide gebruik van Kevlar roept de rauwe geest van de F40 op en bedekt een aanzienlijk deel van het interieur, inclusief het stuurwiel, dashboard, voetruimten en stoelen.
Ferrari heeft de prijs van deze exclusieve creatie niet bekendgemaakt, maar er kan worden aangenomen dat de SC40 voor aanzienlijk meer zal worden verkocht dan de basisprijs van 269.000 euro voor een standaard 296 GTB. Modellen die worden gemaakt als onderdeel van Ferrari’s Special Projects programma nemen meestal ongeveer twee jaar in beslag, waarbij de eigenaren actief worden betrokken bij de ontwerp- en validatiefases.
Volg Business AM ook op Google Nieuws
Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

