Key takeaways
- Lamborghini is van plan om nog minstens tien jaar verbrandingsmotoren in haar voertuigen te gebruiken vanwege de vraag van klanten naar de zintuiglijke ervaring die ze bieden.
- Het bedrijf heroverweegt of het volgende Lanzador-model volledig elektrisch of een plug-in hybride zal zijn, aangezien de vraag naar elektrische voertuigen afneemt.
- Volgens Lamborghini zorgt haar lage productievolume voor een beperkte milieu-impact, waardoor het merk benzine- en dieselauto’s kan blijven verkopen na het verbod van 2035 in bepaalde regio’s.
Stephan Winkelmann, CEO van Lamborghini, zei dat zijn klanten nog steeds genieten van de zintuiglijke ervaring van verbrandingsmotoren. Daarom wil het automerk ze nog minstens tien jaar blijven gebruiken. Hij merkte op dat het enthousiasme voor elektrische auto’s onlangs is afgenomen, wat Lamborghini de kans geeft om zich op hybride aandrijflijnen te richten. Dat vertelde Winkelmann in een interview met de BBC.
Volgende stappen voor Lamborghini
Het bedrijf zal de komende maand bepalen of het volgende Lanzador-model volledig elektrisch of een plug-in hybride zal zijn. Winkelmann erkent dat Lamborghini een maatschappelijke verantwoordelijkheid draagt, maar verklaart tegelijk dat het lage productievolume de milieu-impact beperkt.
Lamborghini biedt momenteel drie hoofdmodellen aan: de Temerario en Revuelto supercars, beide plug-in hybrides met een korte actieradius in volledig elektrische modus; de Urus luxe SUV, verkrijgbaar in zowel plug-in hybride als conventionele benzineversies; en de gelimiteerde Fenomeno, een supercar met een topsnelheid van meer dan 350 km/u.
Onzekere toekomst van Lanzador
De volledig elektrische Lanzador stond oorspronkelijk gepland voor 2029, maar de lancering is uitgesteld. Lamborghini verwacht nu dat een elektrische opvolger van de Urus pas rond 2035 zal verschijnen. De toekomst van de Lanzador, een grand tourer op batterijen, blijft onzeker. Winkelmann zei dat het bedrijf de mogelijkheid van volledige elektrificatie of een plug-in hybride configuratie aan het herevalueren was vanwege de waargenomen afname van interesse in elektrische voertuigen onder luxekopers.
Volgens Winkelmann is het behoud van verbrandingsmotoren de komende tien jaar cruciaal voor het succes van het merk, omdat klanten nog steeds de auditieve en emotionele ervaring willen hebben die met deze motoren geassocieerd wordt. Met die aanpak wijkt Lamborghini af van concurrent Ferrari, dat volgend jaar zijn eerste volledig elektrische wagen, de Elettrica, op de markt brengt.
Beperkte impact op milieu
Winkelmann erkende de druk om de uitstoot te verminderen, maar voerde aan dat Lamborghini’s relatief lage productievolume (10.000 auto’s per jaar vergeleken met 80 miljoen wereldwijd) de totale impact minimaliseert. Hij haalde vrijstellingen aan voor fabrikanten van kleine aantallen in de EU en het Verenigd Koninkrijk, waardoor Lamborghini momenteel benzine- en dieselauto’s zou mogen blijven verkopen na het verbod van 2035. (uv)
Volg Business AM ook op Google Nieuws
Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

