Coca-Cola wil Indiase bottelarij naar de beurs brengen


Key takeaways

  • De frisdrankengigant Coca-Cola is van plan om zijn Indiase bottelarij Hindustan Coca-Cola Beverages naar de beurs te brengen. Het bedrijf wil 1 miljard dollar (860 miljoen euro) ophalen.
  • De beursgang is bedoeld om Coca-Cola’s aanwezigheid in een belangrijke markt te versterken nu het bedrijf te maken krijgt met toenemende concurrentie van lokale merken zoals Campa Cola.
  • De beursgang weerspiegelt ook de sterke groei van de Indiase IPO-markt en volgt op soortgelijke initiatieven van andere internationale bedrijven.

Coca-Cola overweegt om haar Indiase bottelarij naar de beurs te brengen. Verwacht wordt dat die IPO ongeveer 1 miljard dollar (860 miljoen euro) zou kunnen opbrengen. Bronnen die bekend zijn met de zaak onthulden dat het bedrijf de afgelopen weken gesprekken heeft gevoerd met investeringsbanken om deze mogelijke stap te evalueren.

Waardering van 10 miljard dollar

De IPO zou Hindustan Coca-Cola Beverages, de Indiase botteldochter van Coca-Cola, op ongeveer 10 miljard dollar (8,6 miljard euro) waarderen. Hoewel deze beraadslagingen nog inleidend zijn en er nog geen formele afspraken zijn gemaakt over de verzekering, zou het aanbod volgend jaar kunnen plaatsvinden, afhankelijk van de lopende waarderingen.

De stap van de frisdrankengigant maakt deel uit van een trend van internationale bedrijven die ervoor kiezen om hun Indiase dochterondernemingen naar de beurs te brengen, als gevolg van recente successen zoals de IPO van LG Electronics ter waarde van 1,3 miljard dollar (1,1 miljard euro) deze maand en de recordnotering van Hyundai Motor Co. ter waarde van 3,3 miljard dollar (2,8 miljard euro) vorig jaar.

Meer concurrentie voor Coca-Cola

Hoewel India een van de grootste markten van Coca-Cola is, heeft het bedrijf de afgelopen jaren meer concurrentie gekregen, met name van Ambani’s Campa Cola, dat snel marktaandeel wint met zijn betaalbare prijsstrategie. Hindustan Coca-Cola Beverages, met hoofdkantoor in Bengaluru, bedient meer dan twee miljoen detailhandelaars in 12 staten en heeft meer dan 5.200 mensen in dienst.

Coca-Cola heeft onlangs een minderheidsbelang in de directe moedermaatschappij van haar Indiase bottelaar verkocht aan Jubilant Bhartia Group, een gediversifieerd Indiaas conglomeraat.

Volg Business AM ook op Google Nieuws

Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

(ns)

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.