Er is een grote kans dat de Verenigde Staten een heffing op de invoer van buitenlandse wagens zullen doordrukken. Daarbij zou de Amerikaanse regering de import als een bedreiging voor de nationale veiligheid omschrijven. Dat zegt Ambrose Evans-Pritchard, redacteur internationale economie bij de Britse krant The Telegraph. De beslissing zou volgens hem de weg vrij maken voor draconische tarieven van maximaal 25 procent op de import van auto’s uit Europa en de rest van de wereld.
“Het Amerikaans ministerie van handel stuurt al langer op een ingreep aan,” zegt Ambrose Evans-Pritchard. “Experts zeggen dat de brede lijnen van het rapport al zijn vastgelegd.”
Vergelding
William Reinsch, analist bij het Center for Strategic and International Studies (CSIS) in Washington, zegt te verwachten dat de Amerikaanse regering de import van auto’s als een bedreiging voor de nationale veiligheid zal bestempelen. Het Witte Huis heeft vervolgens negentig dagen tijd om een concrete maatregel vast te leggen. Die sancties kunnen gerichte maatregelen tegen hightech-componenten en elektrische voertuigen omvatten. Er kan echter ook een heffing van 25 procent op alle geïmporteerde auto’s volgen.
Evans-Pritchard wijst erop dat de Amerikaanse president Donald Trump eerder al een voorkeur voor zware heffingen heeft getoond. “Zo’n ingrijpende actie zou 10 procent van de transatlantische handel blokkeren,” waarschuwt hij. “Dat zal over de hele wereld tot vergeldingsmaatregelen leiden. Daardoor zullen in de toeleveringsketens belangrijke problemen rijzen.’
‘Bovendien zou ook de vrees voor een handelsoorlog tussen de Verenigde en de Europese Unie doen opleven. Dat kan zware consequenties hebben voor de aandelenmarkten. Volgens het Duitse magazine Wirtschaftswoche heeft de Europese Unie al plannen voor eventuele tegenmaatregelen voor een bedrag van 20 miljard dollar op Amerikaanse producten.”
“De Amerikaanse heffing zou een grote slag zijn voor de Britse autosector,” zegt Evans-Pritchard. “Groot-Brittannië is na Duitsland de grootste exporteur van wagens van Europa. Zijn autosector worstelt echter al met de impact van de brexit. Ook de Duitse autobouwers zouden een ernstige klap kunnen krijgen.”
Stok achter de deur
Volgens Reinsch zal de Amerikaanse regering de dreigende heffingen gebruiken als een stok achter de deur om de Europese Unie tot andere toegevingen te dwingen. Hij meent dat de Amerikaanse regering van elk teken van zwakte gebruik zal willen maken om de Europese Unie pijn te doen. “Als Trump bij een opponent zwakte voelt, zal hij toeslaan,” zegt Reinsch.
Donald Trump had vorig jaar met Jean-Claude Juncker, president van de Europese Unie, nochtans een handelsakkoord afgesloten. “De Europese Unie meende daardoor veilig te zijn,” aldus Evans-Pritchard. “Daarvan is echter niet veel meer overgebleven.”
“Bovendien mag men verwachten dat Trump furieus zal reageren op een nieuwe resolutie die door het Europese Parlement eerstdaags moet worden gestemd. De tekst haalt immers zwaar uit naar het beleid van Trump ten opzichte van Iran. Bovendien worden ook de Amerikaanse staaltarieven een schending van de regels van World Trade Organisation (WTO) genoemd.”
“De resolutie benadrukt dat de Europese Unie geen onderhandelingen onder druk moet aangaan. De boodschap zal Donald Trump woedend maken. Hij zal de resolutie bestempelen als een schending van zijn akkoord met Juncker. Hij zal dan ook aanvoelen alle recht te hebben om de heffingen op ingevoerde auto’s door te drukken.”
Geloofwaardigheid
Een beroep op de nationale veiligheid betekent volgens critici echter een inbreuk tegen de regels van de internationale handel. “De Amerikaanse handelschef Jim Lighthizer is hier gevoelig voor en wil geen tweede strijdperk tegen de Europese Unie openen,” zegt Reinsch.
“Daarmee zou men elke geloofwaardigheid verliezen. Daarom zal de Amerikaanse overheid wellicht opteren voor gerichte maatregelen tegen elektrische voertuigen en gespecialiseerd hightech-onderdelen. Trump heeft zichzelf in een hoek gemanoeuvreerd. Hij mag zich aan een eindeloze reeks rechtszaken verwachten.”
“In de Verenigde Staten heerst er weinig enthousiasme voor de importtarieven,” aldus Evans-Pritchard. “Trump is er echter van overtuigd dat de heffingen succes zullen hebben. Hij vindt immers dat tarieven van 25 procent op de import van vrachtwagens de Amerikaanse markt voor buitenlandse fabrikanten nagenoeg heeft afgesloten. Hij kan de verleiding voelen om die strategie ook voor personenwagens door te drukken.”