Onderzoekers van Caltech ontwikkelen nieuw systeem om CO2-uitstoot van vrachtschepen op te vangen


Key takeaways

  • Caltech-onderzoekers hebben een systeem ontwikkeld om de CO2-uitstoot van vrachtschepen op te vangen met behulp van uitlaatgassen, zeewater en kalksteen.
  • Simulaties tonen aan dat deze technologie de uitstoot van schepen tegen 2050 aanzienlijk zou kunnen verminderen, met minimale gevolgen voor de pH-waarde van de oceaan.
  • Het project is gebaseerd op natuurlijke processen en biedt een haalbare aanpak voor grootschalige koolstofvastlegging in de scheepvaartindustrie.

Onderzoekers van Caltech hebben een nieuw systeem ontwikkeld om CO2-emissies van vrachtschepen op te vangen. Hun innovatieve reactor gebruikt uitlaatgassen van de scheepsmotoren, zeewater en kalksteen in poedervorm aan boord om bicarbonaationen te produceren, die vervolgens in de oceaan worden verdund.

Technologie is gericht op vermindering van scheepsemissies

Deze revolutionaire technologie is bedoeld om te voldoen aan de dringende behoefte van schepen om hun uitstoot van broeikasgassen tegen 2050 aanzienlijk te verminderen. Het team achter het project, oprichters van de start-up Calcarea, voerde simulaties uit op basis van de scheepvaartroute Los Angeles-Shanghai.

Hun bevindingen, gepubliceerd in Science Advances, geven aan dat deze koolstofvastleggingsmethode na een decennium van implementatie een minimale invloed zou hebben op de pH van het zeewater, waardoor deze binnen het gebruikelijke bereik van 7 tot 8 zou blijven, afhankelijk van de locatie.

Een decennium van onderzoek leidt tot een doorbraak

Het project is het hoogtepunt van tien jaar onderzoek door oceanografen en geochemici Jess Adkins en Will Berelson. Co-auteur Pierre Forin, onlangs erkend als een van MIT’s 35 Innovators Under 35 voor 2025, benadrukt hun doel om het natuurlijke proces van het omzetten van atmosferisch CO2 in bicarbonaat-ionen in zeewater te versnellen.

Dan Schrag, directeur van het Harvard University’s Center for the Environment, prijst de elegantie van het project en de praktische toepassing van fundamentele oceaanchemie om het dringende probleem van koolstofemissies van door fossiele brandstoffen aangedreven schepen op te lossen. Hoewel hij erkent dat er een demonstratie op grote schaal nodig is, heeft hij vertrouwen in de haalbaarheid van deze aanpak.

Volg Business AM ook op Google Nieuws

Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

(ns)

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.