EssilorLuxottica boekt recordomzet dankzij AI-brillen van Ray-Ban


Key takeaways

  • EssilorLuxottica rapporteerde een recordomzet in het derde kwartaal dankzij de sterke vraag naar Ray-Ban slimme brillen met artificiële intelligentie.
  • Het bedrijf versnelt zijn productieplannen om aan de groeiende vraag naar zijn slimme brillen te voldoen en mikt op een jaarlijkse capaciteit van 10 miljoen stuks.
  • EssilorLuxottica’s tweede generatie Ray-Ban Meta slimme brillen bieden verbeterde functies en zullen begin 2026 worden uitgebreid naar nieuwe markten.

EssilorLuxottica, het bedrijf achter Ray-Ban, heeft een recordomzet over het derde kwartaal gemeld, dankzij de sterke vraag van consumenten naar AI-gestuurde wearables. De omzet over de drie maanden tot september steeg met 11,7 procent jaar-op-jaar tot 6,9 miljard euro, de beste kwartaalprestatie van het bedrijf. Dit cijfer overtreft de verwachtingen van analisten van 6,7 miljard euro.

Hoewel het bedrijf de prijzen in de Verenigde Staten verhoogde vanwege de tarieven, gaf CFO Stefano Grassi aan dat deze prijsverhogingen niet de belangrijkste factor waren voor de groei in Noord-Amerika.

Snellere productieverhoging

Om aan de groeiende vraag naar slimme brillen te voldoen, versnelt EssilorLuxottica haar productieplannen. Het bedrijf zal nu eerder dan gepland een jaarlijkse capaciteit van 10 miljoen stuks hebben. Meta Platforms en EssilorLuxottica ontwikkelden de slimme bril. Consumenten verwelkomden die aanvankelijk met scepsis, maar in de afgelopen jaren behaalde de bril commerciële successen, vooral nadat het bedrijf geavanceerde AI-functies toevoegde.

De tweede generatie Ray-Ban Meta slimme brillen, die in september zijn uitgebracht, hebben een verbeterde levensduur van de batterij en een krachtigere camera. Een nieuw vlaggenschipmodel heeft een ingebouwd scherm en een polsband die handgebaren vertaalt in commando’s voor taken zoals het beantwoorden van sms’jes en oproepen. De bril is momenteel verkrijgbaar in een beperkt aantal winkels en zal begin 2026 in Canada, Frankrijk, Italië en het Verenigd Koninkrijk worden geïntroduceerd. (fc)

Volg Business AM ook op Google Nieuws

Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.