Key takeaways
- Waymo lanceert zijn bestuurderloze ritdeeldienst in Londen en breidt daarmee voor het eerst uit naar de Europese markt.
- Het gaat om een testfase, waarna de lancering moet volgen in 2026.
- Het bedrijf benadrukt zijn staat van dienst op het gebied van veiligheid en haalt gegevens aan waaruit blijkt dat het aantal letselongevallen aanzienlijk lager is dan bij menselijke bestuurders.
Waymo, dat net als Google deel uit maakt van het bedrijf Alphabet, is klaar om zijn bestuurderloze ritdeeldienst te lanceren in Londen. Het is hun eerste uitstapje naar de Europese markt. In de komende maanden zullen er testritten beginnen op de Londense wegen, waarbij menselijke veiligheidsspecialisten toezicht zullen houden. Het bedrijf wil zijn robotaxidienst volgend jaar lanceren, afhankelijk van wettelijke goedkeuringen en steun van lokale en nationale autoriteiten. Deze uitbreiding volgt op Waymo’s succesvolle entree in Tokio eerder dit jaar.
Verenigde Staten
Waymo heeft zijn aanwezigheid in de Verenigde Staten agressief uitgebreid en biedt momenteel commerciële robotaxidiensten aan in verschillende steden, waaronder Los Angeles, Phoenix, San Francisco, Atlanta en Austin, Texas. Andere uitbreidingsplannen zijn Miami en Washington, en er zijn al tests gaande in New York City. In Londen zal Waymo elektrische voertuigen van het merk Jaguar iPACE gebruiken, uitgerust met het geavanceerde autonome rijsysteem “Waymo Driver”.
Het bedrijf heeft technische teams in Oxford en Londen en werkt samen met Moove voor de exploitatie en het onderhoud van het wagenpark. Moove biedt financiering, reiniging, reparatie en oplaaddiensten voor voertuigen aan transportbedrijven zoals Waymo en Uber.
Britse steun voor autonome voertuigen
Het recente initiatief van de Britse overheid om commerciële pilots met autonome voertuigen te versnellen, toont haar inzet om investeringen in zelfrijdende technologie aan te trekken. De ‘Vision Zero’-doelstelling van Londen om tegen 2041 alle ernstige verwondingen en dodelijke ongevallen uit het transportsysteem te bannen, sluit aan bij Waymo’s focus op veiligheid.
Het bedrijf beweert dat zijn autonome systeem aanzienlijk veiliger is dan menselijke bestuurders, waarbij het gegevens aanhaalt die een aanzienlijk lager aantal letselveroorzakende botsingen laten zien, met name botsingen waarbij voetgangers betrokken zijn.
Concurrentie
Een andere Britse start-up, Wayve, gesteund door SoftBank en Microsoft, heeft ook plannen aangekondigd om volgend jaar een commerciële robotaxipilot te lanceren in Londen. Terwijl Waymo vertrouwt op een combinatie van radar, lidar en andere sensoren, ontwikkelt Wayve op camera’s gebaseerde systemen, vergelijkbaar met de aanpak van Tesla.
Volg Business AM ook op Google Nieuws
Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

