Key takeaways
- Bedrijfsleiders wereldwijd verwachten aanhoudende onzekerheid; slechts een derde van de Duitse leiders voorziet dit jaar politieke en economische stabiliteit.
- Toenemende handelsbarrières hebben een grote invloed op de prestaties van multinationals, waardoor ze hun activiteiten lokaliseren door te investeren in doelmarkten.
- De voorkeur voor Noord-Amerika als belangrijkste investeringsbestemming onderstreept de verschuiving naar lokalisatie, gedreven door geopolitieke factoren en innovatiekansen.
Bedrijfsleiders over de hele wereld verwachten aanhoudende onzekerheid, waarbij slechts een derde van de Duitse bedrijfsleiders politieke en economische stabiliteit verwacht in de loop van het jaar. Dit staat in schril contrast met het optimisme van Amerikaanse bedrijfsleiders, waarvan driekwart verwacht de lokale productie en distributie te verhogen, volgens een bevraging van EY.
Nieuwe handelsbelemmeringen vormen een aanzienlijke financiële last voor multinationals. Maar liefst 77 procent van de bedrijfsleiders wereldwijd verwacht dat hogere tarieven een negatieve invloed zullen hebben op de prestaties van hun bedrijf. De impact wordt het meest gevoeld in de Verenigde Staten (92 procent), gevolgd door Duitsland (76 procent) en China (68 procent).
Aanhoudende geopolitieke onzekerheid
Slechts een minderheid van de bedrijfsleiders wereldwijd (43 procent) en in Duitsland (37 procent) verwacht dat de geopolitieke spanningen in de komende twaalf maanden zullen afnemen. Een aanzienlijk deel verwacht aanhoudende onzekerheid, met 24 procent wereldwijd en 32 procent in Duitsland die een instabiliteit van minstens drie jaar voorspellen.
Als reactie op geopolitieke crises en stijgende tarieven zijn bedrijven hun activiteiten steeds meer aan het lokaliseren. Wereldwijd is 74 procent van de bedrijfsleiders van plan om meer te investeren in hun doelmarkten en lokale productie- en distributiecapaciteiten op te zetten. Deze trend wordt weerspiegeld in Duitsland, waar 74 procent van de bedrijfsleiders ook van plan is om meer te gaan lokaliseren.
Implicaties voor de Duitse economie
Sandra Krusch, Managing Partner van EY-Parthenon in Duitsland, legt uit wat dit betekent voor de Duitse economie: Duitsland profiteerde lange tijd van globalisering, maar het traditionele exportmodel vanuit Duitsland wordt minder haalbaar door toenemende handelsbarrières. Veel landen eisen lokale productie, waardoor investeringen steeds vaker naar andere landen dan Duitsland verschuiven.
Investeren in lokalisatie wordt steeds meer de norm, omdat weinig bedrijven verwachten dat handelsbarrières snel verdwijnen en vrije handel terugkeert. De meeste bedrijven zien lokalisatie als een blijvende strategische verandering. Krusch merkt op dat nationalistisch economisch beleid wereldwijd toeneemt en dat tarieven steeds vaker als politiek middel worden ingezet. Bedrijven zullen zich aan deze nieuwe situatie moeten aanpassen, omdat een snelle terugkeer naar een internationale orde met weinig handelsbeperkingen onwaarschijnlijk is.
Het veranderende investeringslandschap
Waar de productie gelokaliseerd is, stromen de investeringen naar de belangrijkste markten. Bedrijfsleiders geven prioriteit aan innovatie en infrastructuur als cruciale vestigingsfactoren, naast energie- of arbeidskosten. Noord-Amerika is momenteel de voorkeursbestemming voor investeerders, met 82 procent van de mondiale bedrijfsleiders die de VS in hun top vijf bestemmingen hebben staan. Canada en het Verenigd Koninkrijk volgen, net als India en Duitsland.
De belangstelling voor fusies en overnames (M&A) neemt wereldwijd af, terwijl joint ventures en strategische allianties terrein winnen. Krusch merkt op dat “voortdurende geopolitieke veranderingen, commerciële onzekerheden en een complexe regelgeving op dit moment de fusies en overnames tegenhouden”. Ze verwacht echter dat transacties in de toekomst zullen toenemen, aangezien bedrijven onder constante druk staan om zichzelf te transformeren. (uv)
Volg Business AM ook op Google Nieuws
Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

