Stellantis legt productie in meerdere Europese fabrieken tijdelijk stil


Key takeaways

  • Stellantis, geconfronteerd met dalende verkoopcijfers en concurrentie van Chinese fabrikanten, zal de productie in verschillende Europese fabrieken tijdelijk stopzetten.
  • De productieonderbrekingen variëren in lengte, van een week tot twee weken, en zullen fabrieken treffen in Frankrijk, Duitsland, Italië, Polen en Spanje.
  • Deze sluitingen volgen op de aankondiging van Stellantis van een miljardenverlies voor de eerste helft van het jaar.

De auto-industrie staat voor grote uitdagingen en Stellantis, een van de grootste Franse fabrikanten, is daarop geen uitzondering. Door dalende verkoopcijfers en toenemende concurrentie van Chinese fabrikanten heeft het bedrijf besloten om de productie in verschillende Europese fabrieken tijdelijk stop te zetten.

Productie in heel Europa stilgelegd

Volgens de Franse zakenkrant Les Echos is Stellantis, dat merken als Peugeot, Opel, Fiat en Chrysler bezit, van plan om de productie op zes Europese locaties stop te zetten. Die fabrieken bevinden zich in Frankrijk, Duitsland, Italië, Polen en Spanje.

Stellantis bevestigde de sluiting van een fabriek in de buurt van Parijs voor twee weken, met het argument dat de voorraden in evenwicht moeten worden gebracht vanwege de “moeilijke” marktomstandigheden in Europa. Op dezelfde manier kondigde een woordvoerder van Stellantis in Italië aan dat de productie van de Fiat Panda in een fabriek in de buurt van Napels een week stilgelegd zou worden, waarbij hij de beslissing toeschreef aan moeilijke marktomstandigheden.

Variabele duur en locatie

In Polen bevestigde een woordvoerder van Stellantis plannen om de productie in de fabriek in Tychy stop te zetten, zonder de duur aan te geven. Andere fabrieken gaven wel een duur aan. Zo zal de fabriek in Eisenach (Duitsland) 5 dagen sluiten, die van Zaragoza (Spanje) blijft 7 dagen dicht en de fabriek in Madrid (Spanje) sluit twee weken.

Deze productiestops volgen op de aankondiging van Stellantis in juli van een verlies van een miljard dollar voor de eerste helft van 2025. Het bedrijf schreef dit verlies deels toe aan het Amerikaanse handelsbeleid en de toenemende druk van Chinese concurrenten op de automarkt. (jv)

Volg Business AM ook op Google Nieuws

Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.