Key takeaways
- Economische problemen in Duitsland drukken het moreel van werknemers en verlagen de werkomgevingbeoordelingen in bedrijven met financiële problemen.
- De werktevredenheid neemt af in bedrijven in moeilijkheden, met minder werknemers die zeggen dat het werkklimaat goed of zeer goed is.
- Relaties met leidinggevenden zijn bijzonder gespannen in bedrijven met economische problemen.
Economische problemen in Duitsland hebben een aanzienlijke invloed op het moreel op het werk. Uit een recent onderzoek van het Institut der deutschen Wirtschaft (IW) blijkt dat werknemers in Duitse bedrijven in moeilijkheden hun werkomgeving gemiddeld met een score van 3 beoordelen.
De stijging van het werkloosheidscijfer, dat voor het eerst in tien jaar boven de drie miljoen ligt, weerspiegelt de impact van de economische crisis op de Duitse arbeidsmarkt. Hoewel de meeste werknemers een positief beeld hebben van hun werkomgeving, zijn er significante verschillen. In bedrijven zonder financiële problemen vindt 53 procent van de werknemers de werkomgeving goed of zeer goed. Daarentegen is slechts 34 procent van de werknemers in bedrijven met financiële problemen deze mening toegedaan.
Gespannen relaties
De relaties met leidinggevenden zijn bijzonder gespannen in deze moeilijke tijden. Ongeveer 16 procent van de werknemers in Duitse bedrijven in moeilijkheden vindt dat de samenwerking met hun leidinggevenden slecht of onvoldoende is, meer dan het dubbele van het percentage in stabiele bedrijven. Terwijl de meeste werknemers zeggen dat ze goede of uitstekende relaties met hun collega’s hebben, beoordeelt ongeveer 6 procent van de werknemers in financieel instabiele bedrijven de relaties met hun collega’s als onbevredigend.
Volgens Andrea Hammermann, arbeidsmarktexpert bij IW, “heeft de gespannen economische situatie een directe invloed op het moreel op de werkplek”. Ze wijst erop dat bezuinigingsmaatregelen weliswaar noodzakelijk zijn, maar dat managers die inspelen op de zorgen van werknemers crisissen gemakkelijker kunnen beheersen. Hammermann benadrukt het belang van sterke intermenselijke banden, vooral in moeilijke tijden, als een cruciale factor voor veerkracht, zowel voor bedrijven als voor werknemers. (jv)
Volg Business AM ook op Google Nieuws
Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

