Key takeaways
- Een cyberaanval heeft Jaguar Land Rover (JLR) gedwongen tot een verlengde shutdown, die gevolgen heeft voor meer dan 33.000 werknemers en 200.000 mensen in de toeleveringsketen.
- De aanval heeft de IT-systemen van JLR wereldwijd platgelegd, waarbij productielocaties in China, Slowakije, India en Brazilië werden getroffen.
- Vakbonden roepen de regering op om in te grijpen om banen te beschermen en kwetsbare kleine bedrijven in de toeleveringsketen van de auto-industrie te steunen.
Jaguar Land Rover (JLR), de grootste autofabrikant van het Verenigd Koninkrijk, wordt geconfronteerd met een verlengde shutdown van haar wereldwijde activiteiten als gevolg van een cyberaanval. De shutdown, die aanvankelijk op 31 augustus is aangekondigd, is verlengd tot ten minste 1 oktober, waardoor het bedrijf aanzienlijke financiële verliezen lijdt. De verlenging doet vragen rijzen over de stabiliteit van de toeleveringsketen aan de auto-industrie en benadrukt de kwetsbaarheid van de Britse industrie voor cyberaanvallen.
De sluiting heeft directe gevolgen voor meer dan 33.000 werknemers van JLR in het Verenigd Koninkrijk, voornamelijk assemblagelijnmedewerkers in de West Midlands en Merseyside. Naar schatting 200.000 mensen werken bij honderden toeleveranciers die eveneens met verstoringen worden geconfronteerd, aangezien JLR voor veel van hen een essentiële klant is. Doordat de auto-industrie sterk afhankelijk is van nauwkeurige afstemming tussen onderdelenlevering en productieplanning, zagen veel toeleveranciers zich genoodzaakt de productie stil te leggen en personeel te ontslaan.
Wereldwijde bereik van de cyberaanval
Sommige toeleveranciers hebben maatregelen genomen zoals “bankuren” om de gevolgen te verzachten, maar van anderen wordt verwacht dat ze deze week beslissingen nemen over hun activiteiten, na de aankondiging van JLR dat de productiepauze ten minste tot woensdag zou duren. De aanval trof vestigingen van JLR over de hele wereld, waaronder China, Slowakije, India en Brazilië, en schakelde de IT-systemen van het bedrijf uit.
De onzekerheid rond de situatie heeft geleid tot de roep om overheidsingrijpen. Vakbonden dringen aan op de invoering van een vakantieregeling om banen in de toeleveringsketen te beschermen, vooral in kleinere bedrijven die het kwetsbaarst zijn voor verstoringen. Leiders uit de industrie benadrukken de cruciale rol van de toeleveringsketen bij het in stand houden van grote fabrikanten en de auto-industrie in het algemeen.
Speculaties
Hoewel JLR, dat eigendom is van Tata Motors, geen specifieke details over de cyberaanval bekend heeft gemaakt, wordt gespeculeerd dat het om een ransomware-aanval gaat, vergelijkbaar met de aanvallen die andere bedrijven eerder dit jaar hebben ondergaan. De aanval belemmerde de productie en registratie van voertuigen, het bestellen van reserveonderdelen en zelfs de functionaliteit van diagnostische software.
JLR is bezig met een “forensisch” onderzoek naar het incident en onderzoekt strategieën voor een gecontroleerde hervatting van de wereldwijde productie. Er wordt gespeculeerd over mogelijke kwetsbaarheden van de IT-helpdesk, waaronder phishing-pogingen en ongeautoriseerde toegang via spoofing-tactieken. Cyberbeveiligingsdeskundigen helpen JLR bij het onderzoek.
De sluiting van JLR heeft geleid tot bezorgdheid over de veerkracht van Britse bedrijven bij cyberdreigingen. De toenemende betrokkenheid van landen als Rusland, Noord-Korea en Iran bij dergelijke aanvallen wordt daarbij benadrukt. (fc)
Volg Business AM ook op Google Nieuws
Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

