De recent heropende Zara in Milaan is de meest technologisch geavanceerde van de keten en moet als voorbeeld dienen voor alle andere Zara-winkels die tegen 2020 zullen worden uitgerust met de meest moderne technologie.
In Milaan is deze maand een vestiging van de Spaanse modeketen Zara heropend. Niets nieuws, want de Inditex-keten (Zara, Massimo Dutti, Pull&Bear, Zara Home,…), waartoe Zara behoort, opent ongeveer een winkel per dag.
Cinema Zara
Maar de winkel bevindt zich in een oude bioscoopzaal aan de Corso Vittorio Emanuele en was de eerste Zara ooit in Italië geopend. De winkel is nu ook de meest technologisch geavanceerde van de keten en moet als voorbeeld dienen voor alle andere Zara-winkels die tegen 2020 zullen worden uitgerust met de meest moderne technologie. Zo wordt het voorraadbeheer volledig geautomatiseerd, zullen robots de online bestellingen afhandelen en krijgt elk pand een efficiënt energiesysteem.
© Inditex
De Zara in de Italiaanse modestad bij uitstek is een van de vijf best verkopende wereldwijd en werd nu uitgerust met een automatisch afhaalpunt van het Estse bedrijf Cleveron. Een op elke drie online bestellingen wordt vandaag niet aan huis geleverd, maar door de klant zelf in de winkel opgehaald. En om dat proces te versnellen en te stroomlijnen introduceerde het bedrijf al robots die de afhaling volledig moeten automatiseren.
Daar zijn de robots…
Het afhaalpunt in de winkel laat klanten toe met hun smartphone een code te scannen, waarna zich achter de schermen een robot in beweging zet die de bestelling lokaliseert en in een winkelmandje zal droppen. De robot werkt daarvoor autonoom in een afhaalpunt dat 36 m2 groot is.
In de winkel is ook een sectie voorzien waar klanten kledij kunnen uitkiezen en passen, maar niet kopen. Wel kunnen ze er online een bestelling plaatsen die dan enkele uren later kan worden afgehaald, indien ‘s ochtends werd besteld.
Wordt later op de dag besteld, dan kan de bestelling ‘s anderendaags worden afgehaald. Deze regeling geldt even goed voor kledij die men wil omwisselen of terugbrengen. Een eerste proefproject in een winkel in Stratford bij Londen bleek een succes en zal nu ook in andere locaties worden geïmplementeerd.
© Inditex
RFID-technologie
Verder beschikt de winkel in Milaan over geïntegreerd voorraadbeheer (SINT), dat zowel de online als de fysieke klant wil bedienen. Dat systeem wil dat elk kledingstuk voorzien is van een RFID-label. RFID is een identificatiesysteem dat werkt aan de hand van radiogolven – vergelijkbaar met de barcode op een product dat in de supermarkt wordt aangekocht. RFID-identificatie laat toe om klanten die een online bestelling plaatsen, onmiddellijk te bedienen vanuit de dichtstbijgelegen Zara vestiging die het stuk in voorraad heeft.
Tussen de online bestelling en het inpakken van het kledingstuk voor verzending verlopen nog 8 minuten. De levering gebeurt dan ‘s anderendaags. In Italië zijn alle 400 Zara’s al met SINT uitgerust en de technologie moet tegen 2020 in alle Zara’s ter wereld geïmplemteerd worden.
Slimme spiegels
Dan zijn er de spiegels in de 61 pashokjes. Ook dat zijn parels van de technologie. Dankzij dezelfde RFID- technologie kan de spiegel het kledingstuk dat wordt aangepast herkennen en zal hij de klant bijkomende suggesties doen.
Tenslotte beschikt de 3.500 vierkante meter tellende vestiging ook over een intelligent verlichtings- en ventilatiesysteem. Dat laat toe besparingen van 50% te realiseren op het watergebruik en 20% op het energieverbruik. Daarvoor zijn overal in de winkel sensoren geïnstalleerd die de vochtigheidsgraad in de winkel monitoren en de temperatuur en het energieverbruik controleren. Al deze zaken kunnen vanuit de hoofdzetel in Spanje aan de wisselende weersomstandigheden worden aangepast of vanuit een andere vestiging in Italië zelf. Verder is alle materiaal dat nu in de winkel wordt gebruikt (hout, plastic, papier en karton) recycleerbaar.