Voor iets meer dan een op de tien werknemers is de bedrijfswagen het ultieme extralegale voordeel. Dat blijkt een bevraging van de hr-dienstverlener Partena Professional naar aanleiding van de Week van de Mobiliteit. Ruim de helft van de respondenten geeft de voorkeur aan maaltijdcheques of een eindejaarspremie.
Key takeaways
- Slechts 14 procent van de werknemers verkiest de bedrijfswagen boven eender welk ander extralegaal voordeel.
- Werkgevers worden binnenkort verplicht om hun medewerkers met een bedrijfswagen een mobiliteitsbudget aan te bieden. Vandaag kunnen ze dat al op vrijwillige basis doen.
- Een ander onderzoek van Lliantis toont aan dat het mobiliteitsbudget aan populariteit wint. De hr-dienstverlener tekende tussen 2023 en 2025 een forse toename op van werknemers die voor zo’n budget kiezen.
In het nieuws: Partena Professional bevroeg 2.000 Belgische werknemers en 250 werkgevers om te achterhalen hoe populair de bedrijfswagen is. Wat blijkt? Voor slechts 14 procent van de werknemers is dat het perfecte extralegale voordeel.
- Mannen (17%) zetten de bedrijfswagen vaker op één dan vrouwen (12%). Dat verschil zien we ook tussen Nederlandstaligen (16%) en Franstaligen (12%).
- Opgemerkt: Eerder onderzoek van Federdrive, de federatie van erkende rijscholen, toonde al aan dat jongeren minder snel hun rijbewijs halen. Wie dat wel doet, legt minder kilometers met de wagen af dan oudere generaties. Toch scoort de bedrijfswagen even goed over alle generaties heen.
- “We hebben in ons onderzoek niet enkel werknemers maar ook werkgevers bevraagd. Wat opvalt is dat werkgevers de aantrekkelijkheid van de bedrijfswagen overschatten,” zegt Yves Stox, Managing Consultant bij Partena Professional. “Werkgevers denken dat werknemers de bedrijfswagen (17%) het meest waarderen, maar in realiteit scoren financiële voordelen zoals de eindejaarspremie (27%) en de maaltijdcheque beduidend beter (25%). De beslissing van de federale regering om het maximale bedrag van maaltijdcheques met 2 euro te laten stijgen, zal bij vele Belgen waarschijnlijk in goede aarde gevallen zijn.”
Komst verplichting mobiliteitsbudget
Vooruitblik: Het federaal regeerakkoord voorziet dat werkgevers binnenkort verplicht worden om het mobiliteitsbudget aan te bieden aan elke werknemer die recht heeft op een bedrijfswagen. Die verplichting zou al vanaf 1 januari 2026 in werking kunnen treden.
- “Vandaag zijn er nog geen ontwerpteksten, laat staan definitieve wetteksten,” verduidelijkt Stox. “Wat vaststaat, is dat werknemers de keuze behouden: zij beslissen of ze ingaan op het aanbod van hun werkgever. Wat een verplichting zal worden voor de werkgever, is een nieuwe keuze tussen de wagen en het mobiliteitsbudget voor de meeste werknemers.”
Meer en meer werknemers ruilen bedrijfswagen in voor mobiliteitsbudget
Ook dit: Bedrijven kunnen vandaag hun werknemers al een mobiliteitsbudget aanbieden. Made In meldde afgelopen weekend op basis van een onderzoek van de hr-dienstverlener Lliantis al dat meer en meer werknemers de voorkeur geven aan zo’n budget.
- In vergelijking met 2024 deden dit jaar 31 procent meer medewerkers een beroep op het mobiliteitsbudget om hun bedrijfswagen in te wisselen voor een groener alternatief. Tussen 2023 en 2024 tekende Lliantis zelfs een toename met 309,1 procent op. Over de hele periode van 2023 tot 2025 gaat het om een stijging van maar liefst 437,9 procent.
- Vooral jongere werknemers lijken overtuigd van het mobiliteitsbudget. Zo behoort 35,8 procent van de gebruikers tot de leeftijdscategorie 30 tot 34 jaar, gevolgd door 27 procent in de groep 25 tot 29 jaar.
- Het zijn bovendien bijna uitsluitend bedienden die instappen: 99,2 procent van de gebruikers heeft een bediendestatuut.
Wil je op de hoogte blijven van alles wat er zich afspeelt in de financiële wereld? Niels Saelens, een journalist met een passie voor financiën, volgt alles op de voet op. Via deze link kan je je inschrijven op zijn dagelijkse nieuwsbrief.


