Eli Lilly lanceert AI-platform TuneLab voor biotechbedrijven


Key takeaways

  • TuneLab, het nieuwe AI-platform van Eli Lilly, geeft biotechbedrijven toegang tot krachtige AI-modellen die zijn getraind op een enorme dataset.
  • Het platform versnelt de ontwikkeling van medicijnen door gebruik te maken van AI in plaats van traditionele dierenproeven die door de FDA worden aangemoedigd.
  • TuneLab wil de toegang tot geavanceerde AI-technologie democratiseren voor kleine biotechbedrijven, zodat ze toegang krijgen tot tools die voorheen niet beschikbaar waren.

Farmaceuticagigant Eli Lilly lanceert een revolutionair platform dat de kracht van artificiële intelligentie en machinaal leren inzet bij het ontdekken van geneesmiddelen. Het platform geeft biotechbedrijven toegang tot geavanceerde AI-modellen die getraind zijn op een schat aan gegevens die in jaren van Lilly-onderzoek verzameld zijn, wat een investering van meer dan 1 miljard dollar (850 miljoen euro) vertegenwoordigt.

Dit sluit aan bij de groeiende trend in de farmaceutische industrie om AI-technologieën te gebruiken om geneesmiddelenontwikkeling te versnellen en te optimaliseren. Regelgevende instanties zoals de FDA moedigen actief aan om af te stappen van traditionele dierproeven, waardoor de toepassing van innovatieve, op AI gebaseerde oplossingen verder wordt gestimuleerd.

Democratiseren van toegang tot AI

Met TuneLab wil Eli Lilly de toegang tot geavanceerde AI-technologie verbreden. Het platform moet vooral kleinere biotechbedrijven versterken door hen dezelfde krachtige tools te bieden die de eigen wetenschappers van Lilly dagelijks gebruiken, aldus Daniel Skovronsky, Chief Scientific Officer van het bedrijf.

Twee privébedrijven, Circle Pharma en insitro, zijn al een partnerschap aangegaan met Lilly via TuneLab. Circle Pharma richt zich op het ontwikkelen van nieuwe kankertherapieën, terwijl insitro werkt aan het ontdekken en ontwikkelen van kleine moleculen. (jv)

Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.