Uit recente polls blijkt dat sociale media de laatste maanden minder populair zijn. Vooral de bedrijven Facebook, Twitter en Google merken een daling. En toch blijven we gekluisterd aan onze smartphone. Hoe komt dit?
“Er is iets mis met sociale media”, zegt Kevin Roose in The New York Times. De populariteit is afgenomen tegenover een paar maanden geleden. Giganten zoals Facebook, Twitter en Google zien hun aantal bezoekers opvallend achteruitgaan. Toch kunnen we niet volledig zonder onze sociale platformen.
Waarom daalt de populariteit?
Gebruikers vinden het steeds vermoeiender om voortdurend bij te benen met alles. Ze worden gebombardeerd met meningen, foto’s van mensen die een ‘leuker’ leven hebben dan hen waardoor ze hun steeds meer oncomfortabel voelen. Vooral psychologisch is het zwaar, het roept emoties zoals angst, onrust, verveling en zenuwachtigheid. Ten slotte deed het privacyschandaal van Facebook de gebruikers ook geen deugd.
Waarom is sociale media dan nog steeds belangrijk voor ons?
Toch gebruiken we nog steeds elke dag onze smartphone om sociale media te raadplegen. Ook dit is te wijten aan een psychologisch proces: we voelen ons gewoonweg niet gemakkelijk bij het idee om volledig afgesloten te zijn van de digitale wereld en daardoor iets te missen. Mensen gebruiken nog liever Facebook, hoewel ze weten dat hun privacy geschonden wordt, dan dat ze hun account helemaal verwijderen.
Tips voor een digitale detox
Voor diegenen die toch wat afstand willen houden, hebben Jake Swearingen van NYMag.com en Ash Rao van FastCompany.com enkele tips. Zo kan je bijvoorbeeld iedereen ontvolgen die te actief zijn op sociale media. Op die manier heb je niet voortdurend de behoefte om je nieuwsoverzicht te herladen. Je kan ook nog je apps verwijderen, zo kijk je enkel wanneer je je laptop gebruikt en niet tijdens elk moment dat je ergens moet wachten.