Key takeaways
- JPMorgan Chase wil in het tweede kwartaal van 2026 een volledig digitale retailbank, Chase genaamd, in Duitsland lanceren.
- De bank zal gebruikmaken van een appplatform dat alleen mobiel is, met telefonische en chatsupport voor klanten die menselijke interactie nodig hebben.
- Duitslands sterke spaarcultuur, groeiende vraag van klanten en openheid voor innovatie maken het een aantrekkelijke markt voor Chases expansie.
De Duitse bankenmarkt krijgt steeds meer concurrentie van internationale spelers. JPMorgan Chase, een grote Amerikaanse bank, heeft plannen aangekondigd om in het tweede kwartaal van 2026 een digitale retailbank met de naam Chase in Duitsland te lanceren. Dit volgt op de recente toetreding van de Spaanse reus BBVA tot de Duitse markt met een aantrekkelijk renteaanbod. Daarnaast streeft de grote Italiaanse bank Unicredit, die al eigenaar is van HypoVereinsbank, naar de overname van Commerzbank.
JPMorgan onthulde oorspronkelijk plannen om in juli 2023 uit te breiden naar de Duitse retailbankingsector. Die ambities krijgen nu vorm onder leiding van Daniel Llano Manibardo, die onlangs bij het bedrijf is gekomen van ING Deutschland. Manibardo lichtte de beweegredenen van Chase om zich in Duitsland te vestigen toe en noemde de sterke spaarcultuur van het land, de groeiende vraag van klanten en de openheid voor innovatie.
Digital-first benadering
Chase zal uitsluitend werken als een mobiele app, maar klanten zullen toegang hebben tot menselijke adviseurs via telefoon en chat. De bank is van plan om haar hoofdkantoor in Berlijn te vestigen, met een officiële opening gepland voor eind 2025. JPMorgan Chase heeft al meer dan 900 mensen in dienst in Frankfurt en Duitsland en bedient zakelijke klanten en vermogende particulieren.
Het digitale retailbankingaanbod zal geleidelijk worden uitgebreid. Na het succesvol werven van 2,5 miljoen klanten in het Verenigd Koninkrijk, zal Duitsland de op een na grootste Europese markt van Chase worden. (fc)

