Key takeaways
- Het besluit van Shell om de bouw van zijn biobrandstoffabriek in Rotterdam stop te zetten, is tekenend voor de financiële problemen die de productie van groene vliegtuigbrandstof met zich meebrengt.
- De annulering benadrukt een trend binnen de olie- en gasindustrie waarbij winstgevende projecten vaak voorrang krijgen op projecten voor hernieuwbare energie.
- Ondanks het stopzetten van het project blijft Shell zich inzetten voor koolstofarme oplossingen door te investeren in andere gebieden, zoals het afvangen en opslaan van koolstof en de ontwikkeling van hernieuwbare waterstof.
Shell heeft besloten om te stoppen met de bouw van haar biobrandstoffabriek in Rotterdam, een project dat een van Europa’s grootste omzetters van afval in groene vliegtuigbrandstof zou worden. Het bedrijf legde de bouw in juli vorig jaar stil vanwege technische problemen en heeft nu besloten dat het financieel niet haalbaar is om het project weer op te starten. Shell zei dat de fabriek moeite zou hebben om te concurreren op een markt die vraagt om betaalbare, koolstofarme producten.
De annulering betekent een nieuwe tegenslag voor de ambities van Shell op het gebied van biobrandstof, na het opgeven van een project voor duurzame vliegtuigbrandstof (SAF) in Singapore eerder dit jaar. De beslissing weerspiegelt een bredere trend binnen de olie- en gasindustrie, waar bedrijven prioriteit geven aan projecten met een hoger winstpotentieel boven duurzame-energieprojecten. Shell heeft vorig jaar haar emissiereductiedoelstelling gewijzigd en streeft nu naar een vermindering van de koolstofintensiteit van 15-20 procent in 2030, terwijl het oorspronkelijke doel 20 procent was.
FAS-productie en klimaatverandering
De Rotterdamse fabriek, die oorspronkelijk tot 820.000 ton biobrandstoffen per jaar zou produceren vanaf april 2024 (later uitgesteld tot 2025), zou ongeveer de helft van haar productie gebruiken voor de productie van SAF uit afgewerkt frituurvet en dierlijke vetten. Voorstanders van deze oplossing zien FAS als essentieel voor luchtvaartmaatschappijen om hun emissiereductiedoelstellingen te halen, maar critici zetten vraagtekens bij de praktische haalbaarheid ervan, gezien de beperkte tijd die beschikbaar is om klimaatverandering aan te pakken.
Ondanks het opgeven van het Rotterdamse project blijft Shell zich inzetten voor koolstofarme oplossingen, waarbij het bedrijf zijn leidende positie in de handel en levering van biobrandstoffen, waaronder SAF, benadrukt. Het bedrijf benadrukt haar lopende investeringen in Nederland, in totaal 6,5 miljard euro, in verschillende energietransitieprojecten. Deze omvatten koolstofafvang en -opslag als onderdeel van het Porthos CCS-project, de ontwikkeling van hernieuwbare waterstof als onderdeel van het Holland Hydrogen 1-project en inspanningen om de vloot van Shell Chemicals in Moerdijk te moderniseren. (fc)

