Key takeaways
- De aandelenkoers van BYD daalde als gevolg van de toenemende concurrentie op de Chinese markt voor elektrische voertuigen.
- Concurrenten zoals Nio, XPeng en Tesla hebben agressieve prijsverlagingen doorgevoerd, waardoor een “koortsachtige” omgeving voor de verkoop is ontstaan.
- De teleurstelling bij beleggers komt voort uit de lager dan verwachte winst, hoewel BYD zijn wereldwijde verkoopdoelstellingen overtrof.
BYD, ’s werelds grootste fabrikant van elektrische voertuigen, zag zijn aandelenkoers maandag aanzienlijk dalen na de publicatie van zijn tweedekwartaalresultaten. Het bedrijf rapporteerde een daling van de nettowinst met 30 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, als gevolg van de toegenomen concurrentie op de Chinese markt voor elektrische voertuigen.
Toenemende concurrentie
BYD erkende de impact van de “toegenomen prijsconcurrentie” in de sector en wees op de uitdagingen van rivalen zoals Nio, XPeng en Tesla, die allemaal agressieve prijsverlagingen hebben doorgevoerd om klanten aan te trekken. Deze felle rivaliteit heeft een “koortsachtig” klimaat gecreëerd in de Chinese autosector, waarbij fabrikanten hun toevlucht nemen tot tactieken zoals dealersubsidies en renteloze leningen om de verkoop te stimuleren.
Hoewel BYD zijn wereldwijde verkoopdoelstellingen overtrof, bleef de winst achter bij de verwachtingen van analisten voor een bescheiden groei. Het bedrijf streeft ernaar om dit jaar wereldwijd 5,5 miljoen auto’s te verkopen, maar had er eind juli slechts 2,49 miljoen verkocht. Deze teleurstellende resultaten laten zien dat zelfs marktleiders zoals BYD niet immuun zijn voor de negatieve gevolgen van een prijzenoorlog.
Expert verrast door tegenvallende cijfers
Laura Wu, een expert op het gebied van industriebeleid in Singapore, zei dat ze verrast was door de resultaten van BYD, en merkte op dat de daling van de aandelenkoers de teleurstelling van investeerders weerspiegelde. Ze benadrukte de huidige inspanningen van Peking om de prijzenoorlog voor EV’s te beteugelen, waarbij ze wees op de problemen van het controleren van een sector die al verzadigd is door een groot aantal spelers als gevolg van eerder beleid. Hoewel prijsverlagingen op korte termijn gunstig kunnen zijn voor consumenten, waarschuwde Wu voor het risico van een overaanbod van Chinese EV’s op lange termijn.
BYD is uitgegroeid tot een dominante kracht op de wereldwijde markt voor elektrische voertuigen en zal Tesla in termen van jaarlijkse inkomsten in 2024 inhalen. Het succes kan worden toegeschreven aan de populariteit van de hybride voertuigen in China, Azië en Europa. (uv)

