Key takeaways
- De FSD-technologie (Full Self-Driving) van Tesla schrikt meer potentiële kopers af dan dat het aantrekt, omdat de consument zich zorgen maakt over de veiligheid en betrouwbaarheid ervan.
- Tesla loopt achter op concurrenten zoals Waymo en Baidu in de markt voor robottaxi’s, wat de beperkingen van de huidige FSD-mogelijkheden benadrukt.
- Het negatieve gevoel ten opzichte van FSD komt voort uit een gebrek aan transparantie in de marketing van Tesla en de groeiende vraag van het publiek naar strengere regelgeving voor autonome voertuigen.
Uit een recent onderzoek blijkt dat de Full Self-Driving (FSD) technologie van Tesla meer potentiële Amerikaanse klanten afschrikt dan aantrekt. Ondanks de fervente promotie van FSD door Elon Musk, zei slechts 14 procent van de respondenten dat ze eerder een Tesla zouden kopen vanwege de technologie. Omgekeerd zei 35 procent dat ze minder snel een Tesla zouden kopen vanwege FSD.
Het onderzoek, uitgevoerd door Slingshot Strategies onder 8.000 Amerikanen, laat ook zien dat de consument zich zorgen maakt over FSD. Bijna de helft van de ondervraagden vindt dat de technologie illegaal zou moeten zijn. Deze scepsis over FSD valt samen met de dalende verkoopcijfers van Tesla, nog verergerd door een verouderend voertuigaanbod en de toenemende concurrentie.
De reputatie van Tesla heeft ook te lijden gehad onder de controversiële, politieke retoriek en associaties van Musk, waaronder zijn steun voor de extreem-rechtse AfD-partij in Duitsland. De verkoop in Europa daalde in juli met 40 procent ten opzichte van een jaar eerder, wat de zevende opeenvolgende maand van daling betekent.
Tesla loopt achter
In de concurrerende markt voor robottaxi’s loopt Tesla achter op Waymo en Baidu’s Apollo Go. De ritdeeldienst van Tesla, die momenteel wordt getest in Austin, Texas, en San Francisco, heeft toezichthouders of menselijke chauffeurs in dienst, afhankelijk van de locatie. Musk heeft de toekomst van Tesla verpand aan zijn vermogen om autonome voertuigen te leveren, maar voorlopig is het bedrijf voor zijn inkomsten sterk afhankelijk van de verkoop van elektrische voertuigen.
Hoewel FSD wordt aangeprezen als een belangrijk voordeel, erkennen Tesla-managers dat het een uitdaging is om de markt voor te lichten. Musk zegt dat de meeste mensen FSD niet kennen en dat een groot deel van de Tesla-eigenaren het nog niet eens geprobeerd heeft. Om dit aan te pakken, is hij van plan om FSD te promoten bij service-afspraken en informatieve video’s naar bestuurders te sturen.
“Levensveranderend product”
De huidige versie van FSD Supervised, beschikbaar voor 99 dollar (84,6 euro) per maand of een eenmalige aankoop, biedt beperkte mogelijkheden om zelf te rijden in woonwijken en stadsstraten. Tesla heeft onlangs nieuwe Model 3-aankopen gestimuleerd door 0 procent APR-financiering aan te bieden aan degenen die FSD Supervised aan hun bestelling toevoegen.
Hoewel Musk FSD aanprijst als een levensveranderend product dat onder alle omstandigheden kan werken en levens kan redden, waarschuwen gebruikershandleidingen bestuurders om hun handen altijd aan het stuur te houden en klaar te staan om de controle over te nemen.
Gebrek aan duidelijkheid
Van de consumenten die actief op zoek zijn naar volledig elektrische voertuigen, gaf slechts 20 procent aan dat ze een Tesla zouden kopen vanwege de FSD, terwijl 33 procent zei dat ze dat minder waarschijnlijk zouden doen. Het hoofd onderzoek van Slingshot schrijft dit negatieve gevoel gedeeltelijk toe aan een gebrek aan duidelijkheid en eerlijkheid in de marketing van Tesla.
Uit het onderzoek blijkt ook dat consumenten een groot voorstander zijn van strenge regelgeving voor autonome voertuigen, waaronder aansprakelijkheid van fabrikanten in het geval van een ongeluk en strengere reclamerichtlijnen. Deze vraag naar aansprakelijkheid onderstreept de bezorgdheid van het publiek over de veiligheid en betrouwbaarheid van de FSD-technologie.
Merkreputatie gedaald
Daarnaast geeft het rapport van Slingshot aan dat de merkreputatie van Tesla dit jaar aanzienlijk is gedaald, mogelijk beïnvloed door recente rechtszaken en uitspraken over productaansprakelijkheid. Een jury achtte Tesla onlangs gedeeltelijk aansprakelijk voor een dodelijk ongeval waarbij Autopilot betrokken was, wat leidde tot een schadevergoeding van 243 miljoen dollar (207,6 miljoen euro).
Terwijl Tesla voor uitdagingen staat in de VS, valt de ontvangst op andere markten nog te bezien. Het bedrijf heeft onlangs de bewaakte FSD in Australië geïntroduceerd en hoopt daar op meer enthousiasme van de consument. (fc)

