Key Takeaways
- Nike wil haar marktaandeel vergroten door zich te richten op de snelgroeiende markt voor trailrunning, met name in China.
- Het bedrijf is van plan om haar ACG-submerk (All Conditions Gear) te herpositioneren als een belangrijke speler in trailrunning.
- Nike hoopt te profiteren van de groeiende populariteit van trailrunning en buitenrecreatie in China, een markt waar het momenteel achterloopt op haar concurrenten.
Nike zet in op de bloeiende markt voor vrijetijdsbesteding buitenshuis, met name in China. De sportkledinggigant zal tijdens de ultramarathon Ultra-Trail du Mont-Blanc een nieuwe trailrunningschoen onder het submerk ACG lanceren. Dit initiatief weerspiegelt de wens van Nike om ACG opnieuw te positioneren als een belangrijke speler op het gebied van trailrunning. Dat meldt Reuters.
De strategie sluit aan bij de focus van CEO Elliott Hill op kernsporten zoals hardlopen, met als doel het terugwinnen van een dominante marktpositie die wordt uitgedaagd door kleinere rivalen. Nike loopt achter op het gebied van vrijetijdsbesteding buitenshuis en op de Chinese markt, waar trailrunning steeds populairder is geworden.
Concurrentie
Analisten schrijven het krimpende aandeel van Nike op de wereldwijde sportkledingmarkt toe aan deze vertraging. Merken als Salomon en Hoka zijn met succes doorgedrongen tot de markt voor trailrunning, waardoor Nike onder druk is komen te staan om de achterstand in te lopen. Het zal niet gemakkelijk zijn om ACG hiervoor te gebruiken, maar Nike ziet potentieel op lange termijn in China.
Het bedrijf heeft zijn ACG-team opgericht als een submerk, geleid door Angela Dong, vicepresident voor Groot-China. Hill gelooft dat de grootste kans voor Nike ligt in het inspireren van de enorme Chinese bevolking om sport en fitness te omarmen.
Marktaandeel gedaald
De verkoop van outdoorkleding en -schoenen in China is tussen 2019 en 2025 sterk toegenomen. De verkoop van kleding is bijna verdubbeld, terwijl die van schoenen met 65 procent steeg. Nike heeft de afgelopen drie kwartalen echter te maken gehad met een dubbelcijferige daling van de verkoop in China door hevige concurrentie, economische uitdagingen en een hoge jeugdwerkloosheid.
Volgens Euromonitor is het wereldwijde marktaandeel van Nike gedaald van 29 procent in 2021 naar 26 procent. Concurrenten zoals Hoka, titelsponsor van de Ultra-Trail du Mont-Blanc, gebruiken trailrunning als katalysator voor groei. Hoka schoenen, ooit een nichemerk, is erin geslaagd om zich bij het grote publiek te vestigen, wat een potentieel pad laat zien voor Nikes ACG. (fc)

