Millennials en rijken kiezen voor Lidl

De Duitse discountketen Lidl kent in België een sterke groei. Dat blijkt uit een rapport van Boston Consulting Group (BCG).

Opgemerkt wordt dat Lidl zijn marktaandeel in België sinds het begin van deze eeuw heeft verdrievoudigd. Er wordt echter aan toegevoegd dat de keten echter nog op een belangrijk groeipotentieel kan rekenen, zodat de Duitse groep uiteindelijk ook de posities van de klassieke retailers zoals Carrefour of Delhaize zou kunnen bedreigen. Er wordt aan toegevoegd dat Lidl op korte termijn in België al wel belangrijker kan worden dan landgenoot Aldi. Opgemerkt wordt dat Lidl zijn winkeloppervlakte in België sinds het begin van deze eeuw heeft verviervoudigd, tegenover een toename met 50 procent bij concurrent Aldi. Betoogd wordt dat discounters zoals Lidl ook niet langer uitsluitend worden gekozen door consumenten met een lager inkomen of ouderen, maar steeds vaker ook klanten uit de middenklasse en hogere inkomenscategorieën aantrekken.

Colruyt

Ook bij de millennials wordt een toenemende interesse voor het aanbod van Lidl opgemerkt. Dat zou vooral te maken hebben met een combinatie van een geografische nabijheid en een aantrekkelijk prijsbeleid. De discounters hebben in België inmiddels een marktaandeel van 23 procent. Dat betekent een stijging met 10 procentpunt tegenover het begin van de eeuw. Dat aandeel is nog relatief beperkt in vergelijking met een aantal andere landen – zoals Oostenrijk, Denemarken, Polen, Duitsland en Turkije – waar scores tot meer dan 40 procent kunnen worden opgetekend. Een dergelijk niveau lijkt in België volgens de experts echter moeilijk haalbaar. Daarbij wordt gewezen op de sterke marktpositie van Colruyt, die de verdere groeimarges van andere partijen zou blokkeren. Eind vorig jaar opende Lidl in Geel een eerste filiaal van zijn nieuwe winkelformule, waarbij gemikt wordt op locaties met een grotere oppervlakte. Tegen eind dit decennium wil de keten een vijftigtal Belgische winkels van deze nieuwe formule in gebruik hebben.