Wie destijds een wagen van de Volkswagen-groep met sjoemelsoftware heeft gekocht, kan nog tot en met 26 oktober een vergoeding aanvragen. Momenteel hebben slechts 2.400 Belgen dat gedaan.
Key takeaways
- 2.400 Belgen hebben zich geregistreerd om een schadevergoeding van de Volkswagen-groep te krijgen na het emissieschandaal, ook wel Dieselgate genoemd.
- Tot en met 26 oktober kan je je nog via het platform van de consumentenorganisatie Testaankoop registreren om een schadeclaim in te dienen.
- De (eventuele) schadevergoeding bedraagt 5 procent van de aankoopprijs van de wagen of 5 procent van het verschil tussen de aankoopprijs en de verkoopprijs, indien de auto intussen is doorverkocht.
Terugblik: De wagenproducent Volkswagen kwam in 2015 onder vuur te liggen nadat er sjoemelsoftware werd ontdekt in de dieselwagens. Dankzij die software kon de wagengigant de uitstootwaarden tijdens tests kunstmatig verlagen.
- Wereldwijd bleken ongeveer 11 miljoen auto’s te zijn uitgerust met die software. In België ging het om zo’n 320.000 voertuigen.
- Dieselgate leidde tot enorme terugroepacties, boetes, schadeclaims en een forse vertrouwenscrisis in de auto-industrie. In ons land heeft de rechtbank van eerste aanleg van Brussel twee vonnissen uitgesproken in de class action en de collectieve actie die in 2016 door de consumentenorganisatie Testaankoop werd ingesteld tegen Volkswagen.
- Gedupeerden kunnen sinds april een schadevergoeding eisen via een platform op de website van Testaankoop.
2.400 Belgen eisen schadevergoeding van Volkswagen
In het nieuws: Het platform van Testaankoop blijft nog open tot en met 26 oktober. Daarna is het niet langer mogelijk om via die weg een schadevergoeding te vragen aan Volkswagen. Tot nu toe hebben iets meer dan 2.400 eigenaars van een getroffen auto zich gemeld
- Volkswagen zal vanaf eind oktober de geregistreerde claims onderzoeken, want niet alle voertuigen zullen voldoen aan de voorwaarden om een schadevergoeding te krijgen. Zo is de software in veel auto’s inmiddels aangepast, waardoor die wagens geen recht meer hebben op compensatie.
- Julie Frère, woordvoerster van Testaankoop, voegt er in een reactie aan De Tijd aan toe dat niet alle bestuurders weten dat ze recht hebben op een schadevergoeding. “Dat geldt vooral voor bestuurders van Audi, Seat en Skoda, die niet altijd beseffen dat zij ook onder dieselgate vallen”, klinkt het.
Duiding: Hoeveel bedraagt de schadevergoeding?
- Die bedraagt 5 procent van de aankoopprijs van de wagen of 5 procent van het verschil tussen de aankoopprijs en de verkoopprijs, indien de auto intussen is doorverkocht. Afhankelijk van het model en de situatie kan dat variëren van enkele honderden tot enkele duizenden euro’s.
- “In totaal wordt er bijna 2,5 miljoen euro geclaimed”, laat Testaankoop weten. “Gemiddeld vraagt elke getroffen consument iets meer 1.000 euro in de schadeclaim. De uitbetaling kan wel nog enkele maanden op zich laten wachten.”
Wil je op de hoogte blijven van alles wat er zich afspeelt in de financiële wereld? Niels Saelens, een journalist met een passie voor financiën, volgt alles op de voet op. Via deze link kan je je inschrijven op zijn dagelijkse nieuwsbrief.


