Adblockers dreigen verboden te worden in Duitsland (en de rest van Europa)


Key takeaways

  • Uitgevers beweren dat adblockers hun inkomsten oneerlijk schaden door te voorkomen dat advertenties worden weergegeven.
  • Een recente beslissing van het Duitse Federale Hof van Justitie heeft gesuggereerd dat code die gegenereerd wordt wanneer een webpagina geladen wordt, auteursrechtelijk beschermd kan zijn. Dat maakt de weg vrij voor verdere juridische argumenten over de impact van advertentieblokkeringen op auteursrechtelijk beschermd materiaal.
  • De uitkomst van deze zaak in Duitsland kan een precedent scheppen in heel Europa en andere media aanmoedigen om adblockers aan te vechten.

Een langlopende juridische strijd tussen de Duitse mediagigant Axel Springer en de makers van de populaire advertentieblokkingsplug-in Adblock Plus kan belangrijke gevolgen hebben voor internetgebruikers in heel Europa. Axel Springer heeft sinds 2015 juridische stappen ondernomen tegen Eyeo, het bedrijf achter Adblock Plus. Zij argument is dat deze extensies hun inkomsten op oneerlijke wijze schaden door te voorkomen dat advertenties worden weergegeven.

Nieuwe uitspraak

Hoewel de eerste gerechtelijke uitspraken in het voordeel van Eyeo waren, heeft een recente beslissing van het Duitse Federale Gerechtshof de zaak van Axel Springer nieuw leven ingeblazen. Het Hof vond dat een eerdere beslissing niet voldoende gerechtvaardigd was en suggereerde. Ze suggereerden dat de code die gegenereerd wordt wanneer een webpagina geladen wordt, of er nu advertenties zijn of niet, binnen de bescherming van het auteursrecht valt. Dat meldt BFMTV.

Deze beslissing maakt de weg vrij voor verdere juridische argumenten met betrekking tot de impact van advertentieblokkers op auteursrechtelijk beschermd materiaal.

Potentieel rimpeleffect in heel Europa

De potentiële gevolgen van deze zaak reiken veel verder dan Duitsland. Een definitieve uitspraak tegen adblockers kan een precedent scheppen in heel Europa. Zo kunnen andere mediaorganisaties deze extensies gaan aanvechten.

Mozilla, de maker van de Firefox-browser en een groot voorstander van advertentieblockers, heeft zijn verontwaardiging uitgesproken over het vooruitzicht van dergelijke beperkingen. Volgens Mozilla is het blokkeren van advertenties hetzelfde als het overslaan van tv-reclames of het weggooien van ongewenste bijvoegsels in kranten. Dat zijn acties die geen inbreuk maken op het auteursrecht.

Gebruikerscontrole en economische realiteit

Het is echter essentieel om de economische realiteit te erkennen waarmee veel websites te maken hebben, vooral die websites die gratis inhoud aanbieden. Reclame-inkomsten vormen vaak de basis van hun bedrijfsmodel. Adblockers verstoren deze inkomstenstroom, waardoor de levensvatbaarheid van deze platforms in gevaar kan komen.

Google heeft geprobeerd om dit probleem aan te pakken door de functionaliteit van advertentieblokkers op zijn Chrome-gebaseerde browsers te beperken. Daardoor waren ontwikkelaars zoals uBlock Origin gedwongen om vereenvoudigde versies te maken om compatibel te blijven.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.