Key takeaways
- Luchtvaartmaatschappijen halen hun vliegtuigen uit Duitsland vanwege de stijgende kosten die door de staat worden opgelegd. Deze trend bedreigt de werkgelegenheid en belemmert het economisch herstel.
- De luchtvaartindustrie heeft kritiek op het uitstel van een geplande verlaging van de luchtvaartbelasting, omdat dit cruciale steun zou zijn geweest in deze moeilijke periode.
- Het herstel van de Duitse luchtvaart na de pandemie blijft achter bij andere Europese landen, met passagiersaantallen en stoelcapaciteit die nog steeds ver onder het niveau van voor de pandemie liggen.
De Duitse luchtvaartvereniging (BDL) heeft een grimmige waarschuwing afgegeven over de economische gevolgen van de stijgende kosten die door de staat worden opgelegd aan de Duitse luchtvaartindustrie. Luchtvaartmaatschappijen trekken hun vliegtuigen het land uit vanwege de stijgende kosten.
Economische gevolgen van stijgende kosten
Deze trend is duidelijk zichtbaar in de aanzienlijke vermindering van het aantal vliegtuigen dat in Duitsland gestationeerd is, van 190 in 2019 tot slechts 130 dit jaar. Deze vermindering heeft geleid tot een geschat verlies van 10.000 banen en maar liefst 4 miljard euro aan jaarlijkse economische toegevoegde waarde.
BDL-voorzitter Jens Bischof schreef deze zorgwekkende situatie toe aan het feit dat de door de overheid opgelegde kosten sinds 2019 meer dan verdubbeld zijn, waardoor luchtvaartmaatschappijen Duitse luchthavens steeds meer mijden. Hij drong er bij de regering op aan om prioriteit te geven aan het herstel van de luchtvaartsector na de pandemie.
Kritiek op luchtvaartbelasting
De industrie heeft scherpe kritiek geuit op het besluit om een geplande verlaging van de luchtvaartbelasting uit te stellen. Zij beweren dat het schrappen van de verhoging in mei 2024 een cruciale steun zou zijn geweest voor luchtvaartmaatschappijen in deze moeilijke tijd.
De BDL voorspelt dat de overheidsheffingen, waaronder belastingen, heffingen voor luchtverkeersleiding en beveiligingsheffingen, dit jaar met 1,1 miljard euro zullen stijgen tot een totaal van 4,4 miljard euro. Deze stijging belemmert het al langzame herstelproces alleen maar.
Laag herstel vergeleken met Europa
Het aantal passagiers in Duitsland steeg in de eerste helft van het jaar met slechts 3 procent tot 99,4 miljoen. Dit verbleekt bij de 10 procent groei in dezelfde periode vorig jaar. Duitsland loopt momenteel achter op andere Europese landen wat betreft het herstel van de luchtvaart na de pandemie en staat op de 28ste plaats van 31 landen. De stoelcapaciteit is slechts 87 procent van het niveau van 2019, ver onder het Europese gemiddelde van 104 procent.
Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

