Key takeaways
- Een jury in Florida heeft geoordeeld dat Tesla gedeeltelijk aansprakelijk is voor een dodelijk ongeluk in 2019 waarbij Autopilot betrokken was, en eist dat het bedrijf een schadevergoeding tot 243 miljoen dollar (210 miljoen dollar) betaalt.
- De uitspraak suggereert dat Tesla marketing van de “autonoom rijden hype” prioriteit gaf boven veiligheid.
- Tesla betwist het vonnis met het argument dat Autopilot niet alle ongelukken kan voorkomen.
Een jury in Florida heeft Tesla gedeeltelijk aansprakelijk gesteld voor een dodelijk ongeval in 2019 waarbij het Autopilot-systeem betrokken was. De aanklagers voerden aan dat de autonoom rijdende software de bestuurder had moeten waarschuwen en de remmen had moeten inschakelen vóór het ongeluk, waarbij een voetganger om het leven kwam en een ander ernstig gewond raakte. Tesla moet een schadevergoeding van 243 miljoen dollar betalen.
Tesla daarentegen houdt vol dat de bestuurder als enige verantwoordelijk was. Het bedrijf is daarom van plan om in beroep te gaan tegen het vonnis.
“Tesla gaf voorrang aan marketing”
De uitspraak is een tegenslag voor Tesla en zijn CEO Elon Musk, die de autonoom rijdende technologie steeds heeft gepromoot als cruciaal voor de toekomst van het bedrijf. Advocaten voor de aanklagers beweerden dat Musk een verkeerde voorstelling had gegeven van de mogelijkheden van Autopilot. Ze beweren dat Tesla de rage van autonoom rijden voorrang gaf boven veiligheid, met tragische gevolgen.
De rechtszaak werd aangespannen door de familie van de 22-jarige Naibel Benavides Leon, die op tragische wijze om het leven kwam toen een Tesla Model S haar raakte op een T-splitsing in de Florida Keys. Haar vriend, Dillon Angulo, liep permanente verwondingen op en heeft zich bij de rechtszaak aangesloten. De bestuurder, George McGee, gaf toe dat hij de weg uit het oog verloor toen hij op zoek was naar zijn achtergelaten telefoon toen hij de kruising naderde. Noch McGee, noch Autopilot remde op tijd om te voorkomen dat hij tegen een SUV botste die aan de overkant van de weg geparkeerd stond.
Tesla is van oordeel dat de bestuurder verantwoordelijk is
Tesla heeft het vonnis weerlegd door te zeggen dat het de veiligheid van auto’s in gevaar brengt en de inspanningen van de industrie om levensreddende technologieën te ontwikkelen belemmert. Het bedrijf richtte zich op het bewijs dat tijdens de rechtszaak werd gepresenteerd, dat suggereerde dat de bestuurder als enige verantwoordelijk was voor het overschrijden van de snelheidslimiet, met zijn voet op het gaspedaal, terwijl hij naar zijn telefoon keek en niet op de weg lette. Tesla hield vol dat geen enkele auto in 2019, of zelfs vandaag de dag, dit ongeluk had kunnen voorkomen.
Hoewel eerdere federale rechtszaken waarbij Autopilot betrokken was bij dodelijke ongelukken buiten de rechtbank om zijn geschikt, was de zaak in Florida de eerste die tot een juryoordeel heeft geleid. McGee zei dat hij geloofde dat Autopilot hem zou helpen in het geval van een rijfout, en uitte zijn teleurstelling dat de software niet aan zijn verwachtingen voldeed. Het bedrijf heeft al een andere rechtszaak met de eisers geschikt voor een onbekend bedrag.
Lof van critici
De beslissing van de jury oogstte lof van critici die Tesla’s Autopilot en autonome rijtechnologie al lang onder de loep nemen. Missy Cummings, hoogleraar robotica aan de George Mason University, zei dat het vonnis Tesla eindelijk verantwoordelijk stelt voor zijn gebrekkige ontwerpen en nalatige engineeringpraktijken.
(ns)

