Key takeaways
- Gebruikers kunnen virtueel kleding passen met hun eigen afbeelding.
- Dankzij vernieuwde prijswaarschuwingen kunnen shoppers bestedingslimieten instellen voor gewenste producten.
- Google zal een functie introduceren die generatieve afbeeldingen gebruikt om je te inspireren bij bijvoorbeeld het aankopen van meubels.
Google verbetert zijn winkelervaring met een aantal nieuwe functies op basis van kunstmatige intelligentie. Gebruikers kunnen nu virtueel kleding passen aan de hand van hun eigen afbeelding, een aanzienlijke verbetering ten opzichte van eerdere modellen waarbij kleding op algemene lichaamstypes werd getoond. Met deze functie, die vanaf vandaag beschikbaar is in de Verenigde Staten, kunnen gebruikers een foto uploaden en zichzelf visualiseren, terwijl ze verschillende kledingstukken dragen die in de zoek-, winkel- en afbeeldingsresultaten van Google worden getoond.
Deze innovatie wordt aangevuld met bijgewerkte prijswaarschuwingen waarmee gebruikers bestedingslimieten voor gewenste producten kunnen instellen. Shoppers kunnen nu hun favoriete maat, kleur en richtprijs opgeven, en meldingen ontvangen wanneer een artikel aan hun criteria voldoet. Dit maakt constante handmatige controles overbodig, zodat gebruikers koopjes kunnen doen zonder felbegeerde artikelen te missen.
Generatieve AI voor outfit- en kamerinspiratie
In de herfst wil Google een functie introduceren die generatieve beelden gebruikt om outfits en kamerinrichtingen te inspireren. Gebruikers kunnen stijlsuggesties voor specifieke gelegenheden bekijken of decoratie-ideeën opdoen voor ruimtes zoals slaapkamers. De functie maakt gebruik van Googles uitgebreide Shopping Graph-database van 50 miljard producten om visuele matches en relevante productvermeldingen te bieden.
Deze nieuwe functies onderstrepen het streven van Google om AI te gebruiken om het online winkelen te personaliseren en te verbeteren, zodat het handiger, interactiever en visueel aantrekkelijker wordt. (jv)

