Belgische reizigers omarmen AI voor het plannen van zomervakanties


Key takeaways

  • AI helpt Belgen bij het plannen van hun zomervakantie.
  • Jongere generaties gebruiken AI meer voor reizen dan oudere generaties.
  • Reizigers gebruiken AI om online ruis te filteren en nieuwe ideeën te vinden.

Een groeiend aantal Belgische reizigers wendt zich tot kunstmatige intelligentie (AI) om hun zomervakantie te plannen. Volgens een recent Hospitality & Travel Report van Adyen, een financieel technologiebedrijf, gebruikt 29 procent van de Belgen AI om reizen te boeken. Nog eens 35 procent gebruikt AI om bestemmingen te ontdekken. Jongere generaties lopen voorop: 60 procent van de generatie Z en 41 procent van de millennials integreren AI actief in hun reiservaringen. Dat meldt financieel technologiebedrijf Adyen.

Veel reizigers voelen zich aangetrokken tot AI als oplossing voor de overdaad aan informatie. Zo’n 59 procent vindt zichzelf overweldigd door online reclame, gesponsorde content en influencer marketing. Voor 61 procent van hen filtert AI effectief door deze digitale ruis en brengt het sneller nieuwe ideeën dan traditionele methoden.

AI in reisplanning

Phil Crawford, global head of hospitality bij Adyen, benadrukt het belang van AI in reizen: “AI is een essentieel hulpmiddel geworden voor reizigers die op zoek zijn naar snelle inspiratie voor nieuwe bestemmingen of gepersonaliseerde reisroutes.” Hij merkt op dat er een trend is naar eenvoudigere, soepelere vakantieplanning met behulp van AI, waarbij hotels en reisorganisaties steeds meer investeren in slimme technologie.

Belgische reizigers verwachten nu dat hotels, restaurants en reisbureaus AI zullen integreren om boekings- en betalingsprocessen te stroomlijnen. Een derde van de Belgische hotel- en restaurantbedrijven gelooft dat AI-zoekfuncties het boekingsproces dit jaar aanzienlijk zullen veranderen. Nog eens 27 procent gelooft dat AI-gestuurde automatisering de ervaringen van klanten zal personaliseren. (fc)

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.