Key takeaways
- De Britse regering vraagt het publiek om advies over de regulering van zelfrijdende voertuigen via een vergunningenstelsel voor geautomatiseerde passagiersdiensten.
- Zelfrijdende voertuigen zijn bedoeld om het aantal botsingen op de weg te verminderen, de vervoerskeuze te vergroten en de mobiliteit te verbeteren voor mensen die niet in staat zijn om te rijden.
- De raadpleging ondersteunt het “Plan for Change”-initiatief, dat banen wil creëren, investeringen wil aantrekken en een autonome auto-industrie van 42 miljard pond (48 miljard euro) wil ontwikkelen tegen 2035.
De Britse regering is actief op zoek naar input van het publiek en de industrie om de toekomst van autonome voertuigen vorm te geven. Een raadplegingsproces, dat loopt tot 28 september 2025, moet ervoor zorgen dat deze voertuigen veilig en toegankelijk zijn vóór hun geplande lancering volgend jaar.
De kern van dit initiatief is het Automated Passenger Services (APS) licentieregime. Dit is een belangrijk wettelijk kader voor het reguleren van autonoom rijdende diensten zoals taxi’s, private verhuur en bussen in Groot-Brittannië. Veiligheid, innovatie, geavanceerde regelgeving en toegankelijkheid zijn belangrijke overwegingen tijdens het raadplegingsproces.
Voordelen van zelfrijdende voertuigen
Het doel is om autonome technologie te gebruiken om menselijke fouten te minimaliseren. Deze fouten spelen bij 88 procent van de aanrijdingen op de weg een rol. Zelfrijdende voertuigen beloven vervoerskeuzes en flexibiliteit voor passagiers uit te breiden, waaronder toegang tot diensten op ongebruikelijke tijden. Ze zouden ook het openbaar vervoer in landelijke gebieden kunnen verbeteren, de connectiviteit in lokale gemeenschappen bevorderen en de mobiliteit, toegankelijkheid en onafhankelijkheid voor mensen die niet in staat zijn om te rijden, verbeteren.
De raadpleging volgt op het besluit van de regering om proefprojecten met zelfrijdende voertuigen versneld uit te voeren tot het voorjaar van 2026. Dit zal bedrijven in staat stellen om kleinschalige diensten zonder veiligheidsbestuurders te testen. Deze diensten kunnen mogelijk via reserveringen aan het publiek worden aangeboden. Zo wordt de weg vrijgemaakt voor een bredere inzet wanneer de Automated Vehicles Act eind 2027 volledig is geïmplementeerd.
Overheidssteun en reactie van de industrie
De versnelling van deze pilots komt overeen met het ‘Plan for Change’-initiatief van de regering. Dit plan heeft als doel 38.000 banen te creëren en investeringen aan te trekken die de Britse techniek ondersteunen. Daarnaast wil het een industrie ontwikkelen die tegen 2035 een waarde van 42 miljard pond (48 miljard euro) bereikt. Gavin Jackson, CEO van Oxa, een bedrijf dat sinds 2016 pioniert met proeven met autonome voertuigen in het VK, toonde zich enthousiast over het potentieel van het APS-programma. Het programma maakt innovatieve openbaarvervoersdiensten mogelijk, waardoor reizen gemakkelijker en toegankelijker wordt.
APS is een integraal onderdeel van de Automated Vehicles Act. Deze wet zal zelfrijdende voertuigen reguleren, vergelijkbaar met taxi’s, huurauto’s en bussen, zodra ze eind 2027 volledig is geïmplementeerd. Deze wet legt een veiligheidsnorm op voor autonome voertuigen die minstens gelijkwaardig is aan die van bekwame menselijke bestuurders en vereist strenge veiligheidstests voordat ze op de weg worden ingezet.
Verenigd Koninkrijk als leider in autonome rijtechnologie
In het VK wordt sinds januari 2015 geëxperimenteerd met autonoom rijden, waarbij de Britse bedrijven Wayve en Oxa aanzienlijke technologische vooruitgang hebben geboekt. Het VK heeft een groeiende zelfrijdende sector, met Wayve dat een recordinvestering van meer dan 1 miljard dollar (858 miljoen euro) en samenwerkingsverbanden met Nissan en Uber heeft binnengehaald. Oxa heeft ondertussen busdiensten in de VS ondersteund en autonome voertuigen ingezet op de luchthaven Heathrow om de bagageafhandeling te verbeteren. (em)
Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

