Key takeaways
- Barcelona brengt het aantal cruiseterminals terug van zeven naar vijf in 2030.
- De stad is van plan om 185 miljoen euro te investeren in de modernisering van de haveninfrastructuur.
- Barcelona wil een duurzamer model voor cruisetoerisme in de stad promoten.
Barcelona, dat worstelt met de negatieve effecten van overmatig cruisetoerisme, voert grote veranderingen door in de haveninfrastructuur. De stad wil de ongecontroleerde groei van het cruisetoerisme een halt toeroepen en tegelijkertijd een duurzamer model promoten.
Volgens een nieuwe overeenkomst tussen de gemeenteraad en de haven van Barcelona zal het aantal cruiseterminals worden teruggebracht van zeven naar vijf in 2030. Dit zal resulteren in een vermindering van 16 procent van Barcelona’s dagelijkse cruisecapaciteit. Terminals A, B en C op de Quai Adossat zijn verouderd. Ze zullen worden afgebroken en vervangen door een nieuwe openbare terminal met een capaciteit van 7.000 passagiers. Deze nieuwe faciliteit zal voorrang geven aan thuishavencruises en kleinere schepen, terwijl er ook vier privéterminals in de haven zullen zijn.
Investering in infrastructuur
Het herontwikkelingsproject vereist een investering van 185 miljoen euro. De stad besteedt 50 miljoen euro aan het opwaarderen van een 610 meter lang deel van de kade, waar vroeger terminals A en B stonden. Cruciaal is dat de renovatie de installatie van walstroomsystemen voor cruiseschepen mogelijk maakt. De renovatie vermindert de uitstoot en zorgt ervoor dat Barcelona tegen 2030 aan de EU-eisen voor walstroom voldoet.
Ondanks de economische voordelen die de cruise-industrie genereert (1 miljard euro per jaar en 562 miljoen euro rechtstreekse bijdrage aan het bbp van Catalonië), erkent Barcelona de noodzaak van een evenwichtigere benadering van het zeetoerisme. De stad zoekt naar manieren om cruisepassagiers aan te moedigen hun verblijf aan land te verlengen. Zo wil ze de gevolgen van overtoerisme verzachten. (uv)
Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

