Key takeaways
- Gen Z heeft moeite met schrijven door de overheersing van digitale communicatie.
- Het handschrift verbetert het geheugen en het begrip en bevordert persoonlijke communicatie.
- Het behoud van schrijfvaardigheid vraagt om een integratie van digitale en traditionele leerpraktijken in het onderwijs.
De wijdverspreide toepassing van digitale technologie heeft een grote invloed gehad op de manier waarop Gen Z, geboren tussen eind jaren ’90 en begin 2010, communiceert. Deze verschuiving naar snelle berichten en afkortingen op platforms zoals WhatsApp en Instagram leidt tot een afname van handgeschreven communicatievaardigheden. Uit een onderzoek van de Universiteit van Stavanger blijkt dat ongeveer 40 procent van Gen Z moeite heeft met het handschrift. Dat is opvallend, aangezien schrijven met de hand al zo’n 5.500 jaar een belangrijke rol speelt in menselijke interactie.
Deze trend geeft aanleiding tot bezorgdheid over de toekomst van communicatie en cognitieve ontwikkeling. Experts denken dat Gen Z wel eens de eerste generatie zou kunnen zijn die het functionele handschrift niet onder de knie heeft. Deze achteruitgang gaat verder dan gewoon gemakzucht. Ze onthult meer significante veranderingen in informatieverwerking en interpersoonlijke relaties. De persoonlijke touch die eigen is aan handgeschreven notities gaat geleidelijk verloren nu digitale communicatie domineert.
Schrijven met de hand helpt het brein
Het handschrift speelt een essentiële rol in de ontwikkeling van de hersenen en verbetert het geheugen en de begripsvaardigheden. Het vereist een fijne motoriek en concentratie, wat het leerproces bevordert. Rapporten van verschillende universiteiten en de Turkse krant Türkiye Today benadrukken de moeilijkheden waarmee studenten van Gen Z te maken krijgen wanneer ze met handgeschreven opdrachten worden geconfronteerd. Ze voelen zich vaak overweldigd en produceren onleesbare krabbels door een gebrek aan oefening.
Leerkrachten zoals Nedret Kiliceri hebben een afname van de basisschrijfvaardigheid bij leerlingen geconstateerd. Velen geven de voorkeur aan korte, gefragmenteerde zinnen die doen denken aan berichten op sociale media, boven samenhangende alinea’s. De invloed van platforms zoals X, die beknoptheid en snelheid benadrukken, is duidelijk in zowel online als persoonlijke interacties.
Implicaties voor communicatie en samenleving
Deze achteruitgang in handschriftvaardigheden heeft niet alleen gevolgen voor het schrijven van brieven. Een handschrift moedigt doordachte, persoonlijke communicatie aan, wat in contrast staat met de vaak gehaaste aard van digitale teksten. De vraag blijft of Gen Z hun digitale leven kan verzoenen met het behoud van deze eeuwenoude vaardigheden die de maatschappij gevormd hebben.
Om oplossingen te vinden, moeten opvoeders, ouders en beleidsmakers samenwerken. Ze moeten digitale geletterdheid en traditionele handschriftvaardigheden integreren in onderwijssystemen over de hele wereld. Erkenning van het belang van handschrift zou bovendien kunnen leiden tot een hernieuwde waardering voor het langzame, persoonlijke contact in een wereld die steeds sneller en virtueler wordt. (uv)
Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

