Key takeaways
- De verkoop van elektrische vrachtwagens in China groeit explosief, wat het dieselverbruik en de vraag naar olie flink beïnvloedt.
- Overheidssubsidies en de ontwikkeling van oplaadinfrastructuur stimuleren het gebruik van elektrische trucks.
- Lagere bedrijfskosten maken elektrische trucks steeds aantrekkelijker voor bedrijven.
De markt voor elektrische vrachtwagens in China maakt een opmerkelijke groei door. Dit komt vooral door overheidssubsidies en een snelle uitbreiding van de laadinfrastructuur. Deze adoptiegolf heeft een aanzienlijke impact op het dieselgebruik en dus op de vraag naar olie in het land, de grootste importeur van ruwe olie wereldwijd. Dit meldt Sublime China Information (SCI).
De verkoop van elektrische vrachtwagens is in de eerste helft van dit jaar met 175 procent gestegen ten opzichte van vorig jaar. Ze vormen nu ongeveer een kwart van alle nieuwe vrachtwagenverkopen. Elektrische modellen worden vooral ingezet voor kortere afstanden in industriële omgevingen, zoals havens en mijnen. Door hun groeiende populariteit passen analisten hun prognoses aan. Ze verwachten een lagere vraag naar diesel en een versnelling van de piek in het olieverbruik in China.
Overheidsbeleid stimuleert overstap
De transportsector verbruikt ongeveer twee derde van alle diesel in China. Tegen 2030 zou het dieselverbruik van die sector met 40 procent moeten dalen. Deze vermindering betekent een aanzienlijke daling van ongeveer een kwart van het totale dieselverbruik ten opzichte van 2024.
De snelle ontwikkeling van oplaadinfrastructuur, voornamelijk langs industriële corridors, is een belangrijke factor bij deze overstap. Hoewel oplaadtijden lang kunnen zijn en de beschikbaarheid van opladers in sommige gebieden beperkt blijft, verbetert het gebruiksgemak sterk. Vrachtwagenchauffeurs kunnen steeds vaker lange afstanden afleggen met elektrische vrachtwagens dankzij het groeiende netwerk van oplaadstations.
De businesscase voor elektrische trucks
De overheid voerde vorig jaar subsidies in. Samen met lagere elektriciteitskosten dan diesel maken die elektrische trucks economisch aantrekkelijker. Dieseltrucks zijn initieel goedkoper in aankoop. Toch worden ze op termijn duurder door hogere brandstofkosten. Daarom worden elektrische trucks steeds aantrekkelijker voor bedrijven vanwege hun lagere bedrijfskosten en grotere winstgevendheid. Grote vrachtwagenfabrikanten voorspellen dat elektrische trucks binnen twee tot drie jaar goed kunnen zijn voor 70-80 procent van de nieuwe verkopen. Deze snelle groei zal naar verwachting de overgang van dieselvoertuigen in de Chinese vrachtwagensector verder versnellen. (jv)

